Terugblik: Virtuele Tafel Rabobank (III)
Met een zeer gemêleerde groep ondernemers zijn afgelopen dinsdag sterk uiteenlopende ervaringen gedeeld.
Download hier de volledige versie van de plaat.
Aan de omzetkant variëren deze ervaringen tussen onverminderde vraag, vertraging in vraaguitval en onmiddellijke stagnatie. Er zijn ondernemers die er nu baat bij hebben dat zij de organisatie eerder van een hiërarchische naar een platte structuur hebben getransformeerd waardoor medewerkers autonomer zijn.
Het is mooi om te zien is dat ondernemers afgelopen maand met man en macht proberen producten anders aan te bieden, zich innovatief opstellen en wendbaarheid tonen. Denk bijvoorbeeld aan de ‘rotonde’ voor afhaaldiensten.
Er zijn heel wat ondernemers die in de afgelopen jaren gelukkig reserves hebben gevormd. Die reserves stellen hen nu in staat de financiële impact van de crisis vooralsnog aan te kunnen, al dan niet met ondersteuning van de huisbankier.
We noemen een liefdevolle horecaondernemer die niet alleen haar omzet (grotendeels) mist, maar vooral het contact met haar gasten. Het gevoel van missen is wederzijds. Want, ook niet-horecaondernemers missen de gastvrijheid van de horeca! Naast wederzijds respect en het oprecht missen van elkaar, is de rode draad van vertrouwen in de toekomst duidelijk zichtbaar!
Opnieuw onze dank aan Flatland voor de waardevolle plaat!