Focus
‘De essentie van strategie is kiezen wat je niet moet doen.’
‘Als alles wat je probeert te doen in wezen hetzelfde is als je rivalen, dan is het onwaarschijnlijk dat je erg succesvol zult zijn.’
Michael Porter
Regelmatig zien we organisaties die geen heldere doelen hebben gesteld. We zullen zeker niet beweren dat dit geen succesvolle organisaties kunnen zijn. Integendeel. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat organisaties met doelen en een strategie succesvoller zijn dan organisaties die dat niet hebben. Toch zien we dat organisaties zonder doelen vaak worstelen met het maken van keuzes. Waar moeten we ‘ja’ tegen zeggen en waar vooral ‘nee’ tegen? Het ontbreekt dan aan argumenten.
Onze stellige overtuiging is dat het stellen van doelen, en het bepalen van een strategie om die te bereiken, de kans sterk doet toenemen dat je als organisatie succesvoller gaat worden. Er is een gezamenlijke definitie van succes, plus een heldere opdracht voor de organisatie om dit succes te gaan verwezenlijken.
Het aanbrengen van focus, daar draait het om. Wanneer wij voor organisaties dit proces mogen faciliteren, dan hebben we hoofdzakelijk aandacht voor twee zaken:
Heldere logische strategie: overtuigend kiezen, voor wat betreft klanten en het aanbod dat je voor ze hebt. Dit uiteengezet in een voor iedereen begrijpelijk verhaal.
Ambitieus topteam: een leiderschapsteam aan de top van de organisatie die consequent de stip aan de horizon uitdraagt, zorgdraagt voor de juiste mensen op de juiste plek en voorbeeldgedrag vertoont.
Het gaat dus niet enkel om de inhoud van de keuzes en de strategie. Een minstens zo wezenlijk element van strategie is dat er een gedeelde verantwoordelijkheid wordt gevoeld om consequent het verhaal uit te dragen. ‘Storytelling’ en visualisatie is wat ons betreft dan ook een krachtig instrument om het makkelijker te maken om steeds weer terug te kunnen grijpen op de keuzes en de strategie.
Meer weten?
In deze leaflet is meer te lezen over één van onze concepten, waarin we in een ‘snelkookpan’ van (meestal) drie dagen het proces van focus aanbrengen doorlopen. Ook het element van visualisatie is hierin goed terug te zien.
Referenties
Op onze pagina ‘Voor wie werken wij’ zijn meerdere verhalen te lezen van klanten die wij hebben begeleid in het aanbrengen van focus, waarvan zij dagelijks de vruchten plukken. Lees onder andere het verhaal van het Nederlands Bakkerij Centrum.
Lees hier meer in één van onze blogs over ‘Heldere logische strategie’
Lees hier meer in één van onze blogs over ‘Ambitieus topteam’
"IJsselvliet is sterk in het begeleiden van ons strategieproces: betrokken, nuchter en scherp waar nodig."
Meer informatie