Buursema Bouwbedrijf
Wim Idema, directeur bij Buursema Bouwbedrijf (Erm) vertelt over het strategietraject dat ze samen met adviseur Eric Moen en Hendri Meilink hebben doorlopen.
Met welke vraag kwam Buursema bij IJsselvliet?
“Onze kernvraag was: ‘Hoe houden wij ons staande in een veranderende bouwsector?’ Buursema is een echt familiebedrijf en dat willen we gezond doorgeven aan de volgende generatie.
Dus: welk bedrijf willen we dan zijn? Die vraag wilden we samen strategisch beantwoorden. Met de nadruk op samen, zodat we als heel MT de strategie kunnen uitvoeren.
IJsselvliet maakt strategie heel behapbaar, geen onnodig hogere wiskunde. En toch komen ze met verrassende vragen. Strategie zet de zaken niet op de kop, maar juist op scherp.
IJsselvliet gaf echt ruimte aan wat wij nodig hadden.
Het mooie was: We plukten direct de vruchten toen een mogelijke overname van een installatiebedrijf zich aandeed. Dat paste precies in onze strategie van totaalleverancier.
Dat zijn mooie successen.”
Hoe verliep het proces?
“Wij zijn een praktisch bedrijf. De organische werkwijze van IJsselvliet past daarom goed bij ons. Eric Moen en Hendri Meilink bewogen met onze vraagstukken mee, zonder de grote lijn uit het oog te verliezen. Ze gaven echt ruimte aan wat wij nodig hadden. Daardoor is onze strategie geen invuldocument, maar echt op ons bedrijf geschreven. Dat persoonlijke zit ook door de empathie en oprechte interesse van Eric en Hendri. ”
Waarom is samen zo belangrijk voor jullie?
“De strategiesessies waren voor ons management echt een leerproces: eerlijk onze mening geven, nadenken over de toekomst, en samen besluiten leren nemen. Doordat IJsselvliet het proces bewaakte, kon iedereen onafhankelijk zijn inbreng leveren. We zijn nu meer een team; de denklijn zit er vol in. Gewoon in de dagelijkse werkzaamheden.
De strategie is voor het hele team echt een meerwaarde en wordt door iedereen gedragen. Dat is toch mooi?”