Erdee Media Groep
Waarom is IJsselvliet gevraagd?
Erdee Media Groep (EMG) is een mediahuis, met als primaire titel het ‘Reformatorisch Dagblad’. De missiegedreven organisatie kent haar oorsprong in de geschreven, geprinte media. Het landschap voor deze vorm van media verandert sterk, vooral gedreven door digitalisering en consolidatie van mediahuizen. EMG heeft een aantal jaren stevig geïnvesteerd in nieuwe mediavormen en andere verdienmodellen. Na deze jaren rijst de vraag hoe de volgende fase eruit zou kunnen/moeten zien. Voor deze volgende fase was EMG op zoek naar eenduidige doelen, en een antwoord op hoe die doelen bereikt gaan worden. IJsselvliet is gevraagd om EMG te begeleiden in dit proces en de rol op zich te nemen om scherpte aan te brengen en te borgen dat de opbrengst concreet en uitvoerbaar is.
Op welke wijze heeft IJsselvliet een bijdrage geleverd?
EMG heeft onder begeleiding van IJsselvliet een strategiedriedaagse gedaan op een externe locatie. Gedurende deze drie dagen zijn de belangrijkste doelstellingen gevormd en werden stevige keuzes gemaakt. De aanpak, waarbij dit denkproces in een ‘snelkookpan’ van drie dagen wordt gegoten, heeft veel snelheid en energie gebracht. Hierdoor was de organisatie in staat om direct aan de slag te gaan. Daarnaast staat EMG voor de uitdaging om de realisatie van de strategie dieper in de organisatie te beleggen, zodat er écht met de gehele organisatie wordt gewerkt aan het bereiken van de doelen. De adviseurs van IJsselvliet zitten maandelijks een bijeenkomst voor, waaraan ruim 20 personen vanuit alle gelederen van de organisatie deelnemen. Deze ‘strategierealisatiegroep’ zorgt voor focus op de resultaten en draagt zorg voor tijdige realisatie van de strategische projecten.
Wat is het resultaat?
Sinds de driedaagse begeleidt IJsselvliet EMG nu ruim een jaar. De strategische doelen leven écht in de organisatie en de mensen krijgen het steeds beter onder de knie om alle beslissingen en activiteiten te toetsen aan de vraag of deze het behalen van de doelen dichterbij brengen. De adviseurs van IJsselvliet begeleiden de directie en de strategierealisatiegroep in dit leerproces, waarbij ze zich kritisch durven (en moeten) opstellen en daarnaast expertise in kunnen brengen hoe andere organisaties dit doen. Het is een gezamenlijke zoektocht naar steeds een volgende stap; er is geen simpele routekaart naar succes. De flexibiliteit en het improvisatievermogen van IJsselvliet geeft bij EMG het vertrouwen dat er steeds goed gehandeld kan worden, naar bevind van zaken.