Nederlands Bakkerij Centrum / FoodBase
Waarom is IJsselvliet gevraagd?
Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) is een kennis- en adviescentrum voor bakkerijen. Door veranderingen in de wijze van financiering en inkomsten stond het NBC voor de uitdaging om haar activiteiten op andere wijzen te vermarkten. Tegelijkertijd heeft de grote expertise binnen de organisatie potentieel ook waarde voor allerlei andere branches die met verse producten werken. Reden genoeg om een duidelijke focus te gaan neerzetten voor de komende jaren. De aanpak van IJsselvliet, waarbij in een ‘snelkookpan’ van drie dagen de vernieuwde strategie wordt ontwikkeld, was reeds bekend bij de nieuw aangetreden directeur. De keuze hiervoor was snel gemaakt.
Op welke wijze heeft IJsselvliet een bijdrage geleverd?
Tijdens de strategiedriedaagse heeft de directie besloten om de activiteiten van de organisatie te gaan verdelen over twee aparte organisaties; NBC en het nieuwe FoodBase. FoodBase wordt dan het nieuwe gezicht voor de adviesdiensten, met een deels andere markt en verdienmodel dan het NBC zelf. Zo’n strategische keuze heeft nogal wat gevolgen: wat gaan we concreet doen in de komende jaren? Hoe zetten we deze organisaties succesvol naast elkaar? Hoe vinden we synergie tussen beiden? IJsselvliet heeft geholpen met het neerzetten van de blauwdruk van de organisatie en de vertaling naar een uitvoeringsagenda voor de komende jaren.
Wat is het resultaat?
De gemaakte keuzes hebben geleid tot hernieuwde energie binnen de organisatie. De medewerkers hebben weer heldere doelen en kunnen zich richten op nieuwe kansen. De uitvoeringsagenda is een leidraad voor elk van de managers, waardoor er voortvarend is gehandeld om de genomen besluiten te realiseren.