Vesten Groep
Adviseurs Eric Moen en Naomi Klok begeleidden Vesten Groep in hun strategieontwikkeling en realisatie. Vesten is een technisch detacheringsbureau, dat sinds de oprichting in 7 jaar tijd sterk gegroeid is. Tijd om de zaken op een rij te zetten en een nieuwe fase in te gaan. Een complex spel van cognitieve en sociale uitdagingen.
Directeur-eigenaar Bart Doornwaard vertelt over het strategietraject en de huidige realisatiefase.
“Om onze groei de goede kant op te richten, zochten wij een langetermijn partner: er is al genoeg ’standaard’ in de wereld, en te weinig samenwerking. IJsselvliet is precies die club.
Wij wilden méér dan alleen een richting op papier, om samen als bedrijf de ambitie te realiseren. Eric Moen begeleidt ons daarom nu ook in het werken met sprints: iedere vier weken zetten we met een groep medewerkers acties uit en borgen we de voortgang.
Dat is wennen, maar maakt een meerjarenstrategie heel tastbaar.”
Wat was jullie hulpvraag?
“Als ondernemer heb je één zekerheid: Sommige plannen lukken, en andere niet. En soms groeit iets wat je niet voorzien had. Dat bracht ons tot het bedrijf dat er nu staat. Nu vonden we het tijd om bewust stil te staan bij twee vragen:
- Staan we nog steeds waarvoor we toen stonden?
- Ligt wat we doen daarmee in lijn?
Met IJsselvliet hebben we onze identiteit en positionering helemaal doorleefd en aangescherpt. Zo proberen we relevant te blijven. Want als de strategie klopt, kan je je creativiteit daaraan toetsen. Zo’n collectieve ambitie zegt eigenlijk: ‘Alles wat daar niet onder past, kan je wegstrepen’. Dat brengt focus in alle ideeën.”
Hoe verloopt de realisatie?
“Nadat de strategie op papier stond, zijn we samen aan de slag gegaan met de uitvoering. Dat gaat met vallen en opstaan, maar door de maandelijkse borging maken we nu wel echt dingen af.
Door de begeleiding van IJsselvliet zat iedereen gelijk aan tafel. Hierdoor is het bedrijf minder afhankelijk geworden van ons als eigenaren. Dat is winst en kan door de groei ook niet anders.
Strategie is geen managementfeestje, maar iets van het hele bedrijf. Wij gaan niet vóór mensen denken, maar laten iedereen met hun kennis de vertaling binnen het raamwerk maken. Dat zorgt voor succes. Ook het MT groeit hier weer van.”