Terugkijken en vooruitzien
We zijn weer begonnen aan het nieuwe jaar. Veel mensen ervaren de start van een nieuw jaar als een schone lei. Dat gaat voor velen gepaard met het maken van plannen of het formuleren van goede voornemens. Zakelijk gezien is dat niet anders. Daarbij is het referentiepunt vaak hoe 2017 is verlopen. Is dit een heel succesvol jaar geweest, dan is de uitdaging om dit vast te houden of misschien wel te gaan uitbouwen of overtreffen. Anderzijds, als 2017 niet heeft gebracht wat ervan gehoopt werd, zullen de plannen voor 2018 erop gericht zijn om dat recht te zetten. Of wellicht het roer om te gooien en het helemaal anders te gaan doen. ‘Het leven moet naar achteren worden begrepen, maar moet naar voren worden geleefd’, sprak één van de partners van IJsselvliet tijdens de jaarlijkse kerstlunch, geïnspireerd door de Deense filosoof Kierkegaard.
Zonder al te filosofisch te worden, als IJsselvliet willen wij ook graag het jaar ‘naar achteren toe begrijpen’, om 2018 ‘naar voren te kunnen leven’. We kunnen terugkijken op een mooi en succesvol jaar. Waar kunnen wij dat succes aan toeschrijven? Eén van de belangrijkste succesfactoren is ogenschijnlijk simpel: we worden vaak gebeld. Daarin is de essentie te vinden van het bestaansrecht van een adviesbureau; dat de adviseurs in staat zijn om organisaties verder te helpen en/of problemen voor ze op te lossen. Een belangrijke graadmeter of we daarin slagen is de mate waarin we opnieuw worden gebeld. Door dezelfde klant, dan wel door nieuwe klanten die enthousiast gemaakt zijn door onze klanten. Dat is in 2017 vaak gebeurd. Waar bellen ze dan voor, waar we dus blijkbaar goed in zijn? We noemen er een aantal, die we in 2018 weer verder gaan uitbouwen:
Strategievorming en begeleiding familiebedrijven
Met onze aanpak van de Winnende Strategie hebben we weer tal van organisaties kunnen helpen met het aanbrengen van focus en het inrichten van de organisatie op deze focus, waarbij de gemaakte keuzes leiden tot substantiële verbetering in de bedrijfsresultaten. Ook worden wij steeds meer gebeld om onze expertise in het kader van bedrijfsopvolging in familiebedrijven. Deze bedrijven kennen zo hun eigen dynamiek en vraagstukken, waar wij veel ervaring mee hebben.
Teamontwikkeling en strategische personeelsplanning
Voor managers is het een grote uitdaging om haar of zijn team optimaal te laten functioneren en zodoende maximaal productief te laten zijn. Dat is niet altijd eenvoudig, omdat er met veel verschillende personen gewerkt wordt en iedereen zijn eigen drijfveren heeft. Wij hebben veel teams begeleid, waarbij we investeren in begrip voor elkaar en het zoeken van aansluiting. Een andere HR-vraag die veel managers bezighoudt, is welke ontwikkelingen er op de organisatie afkomen en wat betekent dit voor de gewenste personele bezetting. En, hoe sluiten we de huidige bezetting daar op aan? We worden steeds vaker gebeld om door middel van strategische personeelsplanning deze vragen gezamenlijk te gaan beantwoorden. Van deze opdrachtgevers horen we dat onze op maat gemaakte aanpak écht verhelderend werkt.
HR-ondersteuning
In de visie van IJsselvliet is HR niet enkel een ondersteunende staffunctie, maar een essentieel onderdeel in de realisatie van de strategie. Veel organisaties hebben, om verschillende redenen, behoefte aan (tijdelijke) ondersteuning in deze strategische bijdrage van HR. Dat gaat dan o.a. om (het opzetten van) performancemanagement, coaching van HR-professionals, begeleiden van reorganisatie, inzet van HR-analytics, enz. Veel klanten stellen het op prijs als één van de adviseurs bijvoorbeeld een dagdeel per maand meedenkt over de rol van HR binnen de organisatie.
Procesverbetering
Lean, Six Sigma, TPM, QRM, enz. Ondernemers en managers weten wel dat er veel methodes zijn om processen binnen de organisatie soepeler te laten verlopen. Maar vaak is het ook een klassiek geval van ‘door de bomen het bos niet meer zien’. Wat is het begin en het eind van zo’n traject? Welke methode is passend en brengt nou echt resultaat? Bij IJsselvliet hangen we niet zo’n specifieke methode aan, maar hebben we onze eigen visie op het optimaliseren van processen en bedrijfsvoering. Zo maken we gebruik van ‘process mining’. En met succes, we worden er steeds vaker voor gebeld.
Bovenstaande diensten hebben onder andere aan de basis van ons succes gestaan in 2017.
Waar gaat u ons in 2018 (opnieuw) voor bellen? Wij helpen graag mee om de juiste plannen te maken om uw strategie te vertalen in resultaat.
Wij wensen u in ieder geval een mooi en succesvol jaar toe!