(Hoe) overleeft u de coronacrisis?
Corona. Het virus stelt ons allemaal voor acute uitdagingen. Tenminste, als wij onze dagelijkse bezigheden willen blijven uitvoeren. De grootste uitdaging waarvoor we vrijwel allemaal staan, is daarbij de continuïteit van de onderneming die u moet en wilt waarborgen. Die continuïteit staat nu onder druk. Daarnaast wilt u als het even kan ook sterker uit deze crisis komen.
Wat is de nu te varen koers?
Het waarborgen van de continuïteit van de organisatie is nu vaak het grootste vraagstuk. (Gebrek aan) geld speelt daarbij vaak een grote rol. Het is nu alle hens aan dek en volle kracht vooruit met uw team. Maar, hoe diep zijn de zakken en hoe lang ‘zingt u het uit’? Tegelijkertijd stelt u zichzelf misschien de vraag: doe ik nu de juiste dingen en aan welke knoppen kan en moet ik (gaan) draaien?
Linksom of rechtsom, uiteindelijk gaat het erom dat u de juiste strategische keuzes maakt. U en uw team moeten het vertrouwen er in hebben dat de gekozen koers leidt tot succes. Een consequentie van de huidige omstandigheden en de gekozen of nog te kiezen strategische richting, kan zijn dat u tijdelijk extra financiering nodig hebt van een financiële instelling, meestal de bank. In dat geval vormen de uitkomst van de beoordeling van de strategische koers en kwaliteit van de organisatie belangrijke onderdelen van het goedkeuringsproces.
Vanzelfsprekend dient er ook inzicht te zijn in de liquiditeitsbehoefte en verdiencapaciteit voor de komende periode. Bent u in de huidige situatie en naar de toekomst toe voldoende wendbaar om te anticiperen op de nieuwe werkelijkheid? Deze combinatie van factoren bepaalt uiteindelijk of u in aanmerking komt voor een (tijdelijke) financiering en bepaalt mede de hoogte van de financieringskosten. Hoe beter uw score, hoe lager de kosten. Wij weten precies hoe dit werkt.
Natuurlijk kan het verkrijgen van extra financiering de eerste prioriteit zijn. Maar, u wilt ook sterker uit de crisis komen en zorgen dat uw organisatie kwalitatief beter wordt. Hiermee vergroot u de kans dat u in staat bent om de extra financieringslasten terug te verdienen. Daarom is onze unieke aanpak er op gericht om twee vliegen in één klap te slaan. Enerzijds gericht om extra financiering te verkrijgen als dat nodig blijkt te zijn. Anderzijds helpen wij u ook om als organisatie sterker te worden. Niet alleen pleisters plakken, maar ook zorgen dat de ‘patiënt’ beter en sterker wordt en geen pleisters meer nodig heeft. Dat is het ultieme doel en daar is onze aanpak volledig op gericht.
Wat kunnen wij voor u betekenen?
Om die twee vliegen in één klap te kunnen slaan, bundelen wij alle noodzakelijke kennis in één team dat u ondersteunt bij het overwinnen van deze crisis, erop gericht dat u hier sterker uit komt. In dit team zitten specialisten met kennis over financiering, strategie, financiën, personeel, juridische zaken, fiscaliteit en verandermanagement. Allemaal kennisterreinen die, afhankelijk van de eigen specifieke omstandigheden van een organisatie, in meer of mindere mate nodig zijn om te zorgen dat de continuïteit op korte en lange termijn wordt gewaarborgd.
Vanuit onze ervaring weten wij precies wat financiers van u vragen en nodig hebben. Wij kennen de ‘examenvragen’ van de financiers en weten precies welke antwoorden voor hen belangrijk zijn. Wij helpen u die vinden. Dit gaat veel verder dan alleen inzicht in de financiële en bancaire situatie en de risicomodellen van de bank. Het richt zicht ook op het perspectief na de crisis en de kwaliteit van de organisatie en het managementteam. Door al deze aspecten gelijk mee te nemen in onze aanpak en centraal te stellen, verhogen wij maximaal uw kans van slagen op extra financiering. Daar bovenop krijgt u zicht op de mogelijkheden hoe als organisatie te verbeteren en naar de toekomst toe sterker en wendbaarder te worden.
Wij kennen de diverse regelingen die er zijn vanuit de overheid, de provincie en de gemeente, alsook bij financiers zoals banken en investeringsfondsen om u door deze crisis te helpen. Wij verwijzen u graag naar deze website die een compleet overzicht geeft van alle initiatieven vanuit de rijksoverheid. Wij zorgen ervoor dat u toegang krijgt tot de voor u best passende regeling, al dan niet aangevuld met andere mogelijkheden die er zijn en die voor u de beste en goedkoopste oplossing bieden. Er is immers nog steeds geen sprake van gratis geld; het moet ook terugbetaald worden.
De financiële instellingen worden op dit moment overstelpt met aanvragen. Ook hun beschikbare tijd is beperkt. De wijze waarop de aanvraag wordt aangeleverd, bepaalt mede het succes en de snelheid van de toekenning van de aanvraag. En dat is wat u wilt! Wij weten wat hiervoor nodig is en hebben op alle terreinen echte specialisten in ons team die naar behoefte ingezet kunnen worden. Zoals al eerder gezegd, wij kennen de ‘examenvragen’ en weten de antwoorden die nodig zijn voor de goedkeuring. Heeft u graag dat wij samenwerken met partijen waar u zich vertrouwd bij voelt, bijvoorbeeld uw eigen accountant, fiscalist of jurist, dan is dat ook mogelijk. Wij hebben maar één doel en dat is uw onderneming sterker uit deze crisis laten komen.
Onze aanpak: een stappenplan
STAP 1. (Checklist en kosteloze intake). Aan de hand van een gratis digitale checklist inventariseren wij de belangrijkste aandachtspunten voor uw organisatie hoe door de crisis te komen. Voor welke uitdagingen staat u? Wat zijn uw grootste knelpunten? Welke passende regelingen om de liquiditeit te verbeteren zijn er überhaupt, waar komt u voor in aanmerking? Wij hebben het overzicht. Aan de hand van een rapportage met de uitkomsten van de checklist bespreken wij met u de mogelijke vervolgstappen en krijgt u direct inzicht waar u aan de slag kunt met het verbeteren van uw eigen organisatie.
STAP 2: Bepalen van de vervolgstappen. Mede-afhankelijk van de uitkomsten uit de checklist en het intakegesprek, bepalen wij samen met u de vervolgstappen. Welke zaken vragen aandacht en welke zaken dienen nader uitgezocht te worden, al dan niet in samenwerking met ons? Dit kan zich richten op een dieper gaande strategische, financiële en/of organisatorische analyse. Zijn er juridische aspecten die in ogenschouw moeten worden genomen? Welke acties moeten er uitgezet worden om het benodigde inzicht te verkrijgen? Met deze aanvullende informatie is duidelijk aan welke knoppen u kunt gaan draaien om sterker uit de crisis te komen.
Ook weet u welke liquiditeitsbehoefte er is en welke regelingen er zijn. Per regeling hebben wij een checklist die wij met u doornemen. Wij beperken ons echter niet tot regelingen van overheidswege. Omdat wij goed thuis zijn in de wereld van externe financiering, kunnen wij ook andere – al bestaande – externe financieringsmogelijkheden meenemen. Vervolgens moet beslist worden of u er gebruik van wilt maken of niet. Een regeling kan nu lucht betekenen, maar leidt ook tot verplichtingen naar de toekomst toe. Komt uit deze stap naar voren dat aanvragen van extra financiering niet nodig is, dan kunt u gelijk door naar stap 4.
STAP 3. Regeling of andere financieringsmogelijkheid aanvragen. Indien gewenst, vragen wij deze voor u aan. Wij stellen de aanvraag op, verzamelen alle noodzakelijke stukken, doen deze ‘op de bus’ en kunnen samen met u de gesprekken hierover voeren met de desbetreffende financiële instelling.
STAP 4: Aanvraag goedgekeurd. Daar doen we het voor! U heeft meer lucht gekregen. De aanvraag heeft geleid tot extra liquiditeit. Nu is aan u de taak om blijvend aan de voorwaarden van de regeling te voldoen en waar mogelijk, hier ook verantwoording over af te leggen. Ook hierbij kunnen wij u ondersteunen. Daarnaast is het zaak dat u aan de slag gaat met het verbeteren van uw organisatie aan de hand van de in stap 2 gesignaleerde verbeterpunten. Dit geldt ook als er geen extra financiering nodig was. Alleen dan komt u sterker uit deze crisis en bent u er als organisatie klaar voor om direct hierna vol gas te geven. Indien gewenst kunnen wij u ook bij deze stap ondersteunen.
Onze unieke aanpak in vier stappen met alle noodzakelijke kennis in één team zorgt voor korte lijnen zodat u maximaal kunt profiteren van onze kennis en er geen onnodige tijd verloren gaat, maar u wel zelf aan het stuur blijft zitten.
Wat maakt ons de beste partij?
- Wij bundelen relevante kennis, kunde en ervaring in één team. Hierdoor zorgen wij ervoor dat u sterker uit de crisis komt en verhogen we de kans dat uw aanvraag voor een regeling of financieringsaanvraag sneller en succesvol wordt afgerond. U heeft daarbij slechts één aanspreekpunt.
- Aan de hand van de uitkomsten van onze gratis digitale vragenlijst heeft u direct inzicht in de verbetermogelijkheden voor uw onderneming en kunt u direct aan de slag.
- Wij stoppen niet met het verwijzen naar regelingen.
- Wij kunnen desgewenst alles overnemen wat komt kijken bij het aanvragen van een regeling of financieringsaanvraag zodat u maximaal wordt ontzorgd. Daarbij blijft uzelf wel aan het stuur zitten.
- Wij kijken niet alleen naar de financieringsaanvraag, maar ook hoe u als organisatie sterker uit deze crisis komt. Desgewenst kunnen wij ondersteunen bij het implementeren en borgen van de gesignaleerde verbeterpunten.
- Wij hebben een flexibele aanpak waardoor wij ook kunnen samenwerken met andere partijen waar u al mee samenwerkt.
Kortom, het scheelt u tijd en energie. Tijd en energie die u hard nodig heeft om uw onderneming draaiend te houden. Zo doen we allebei waar we goed in zijn. Mooi toch?
Contact
Wij helpen u graag de juiste oplossing voor uw situatie te vinden en vorm te geven. Ontmoeten wij u daarom binnenkort?
Heeft u verder vragen of wilt u ondersteuning, aarzel niet en neem contact met ons op.
Ons team staat voor u klaar!
Lees hier het volledige FD-artikel over hoe moeizaam de regeling kredietaanvraag bij de banken tot nu toe gaat.