Commitment
‘Strategie is iets voor in de directiekamer; het is een directiefeestje.’
‘Wat gaat er beter als we een strategie hebben? Het is vooral een mooi verhaal voor de buitenwereld.’
We horen nog regelmatig uitspraken met iets van deze strekking. En meestal stuit je op dergelijke visies wanneer je dieper in de organisatie met medewerkers in gesprek gaat. Er bestaat dan een kloof tussen degenen die de strategie ontwikkelen en zij die in feite zorgdragen voor de uitvoering. Men kan de strategie nog zo mooi bedenken, de processen en managementsystemen strak inrichten, maar als de medewerkers de strategie niet kennen of begrijpen is de kans op het behalen van de doelen aanzienlijk lager.
Bij onze toelichting over het aanbrengen van focus hebben we al gewezen op het belang van storytelling en visualisatie. Het ‘grote verhaal’ van de organisatie moet worden verteld, maar minstens zo belangrijk is het ‘kleine verhaal’; wat betekent de gekozen strategie voor de individuele medewerkers? Wanneer wij bij organisaties ondersteunen op het vlak van commitment, dan richten we ons op twee elementaire zaken:
Zijn de medewerkers betrokken bij de strategie en zijn zij in staat een concrete bijdrage te leveren? Wat wordt er ondernomen om iedereen (doorlopend!) te wijzen op de doelen? Wordt er geïnvesteerd in het verwerven van de juiste kennis, vaardigheden en attitudes?
Is er een gezonde en productieve cultuur? We moeten het uiteraard leuk en goed hebben met elkaar, maar draagt de cultuur ook bij aan het bereiken van de doelen? Is de cultuur een passief gegeven of is de organisatie actief een gewenste cultuur aan het opbouwen?
Aan de mens-kant van de organisatie kijken we dus met zowel de individuele als de collectieve bril. Teruggebracht naar de kern moet de vraag beantwoord worden of er bij de organisatie mensen werken die passen én presteren. Zelden zal het zo zijn dat voor iedereen binnen de organisatie voor beide het antwoord ‘ja’ is. Heeft de organisatie dan ook haar antwoorden en plannen klaar om hier actief invloed op uit te oefenen?
Referenties
Op onze pagina ‘Voor wie werken wij‘ zijn meerdere verhalen te lezen van klanten waar we hebben mogen ondersteunen in vraagstukken op het vlak van commitment. Lees onder andere de verhalen van Landstede Groep en Cotap.
Lees hier mee in één van onze blogs, over ‘Kundige, toegewijde medewerkers’
Lees hier mee in één van onze blogs, over ‘Gezonde productieve cultuur’
"“We zochten een professionele partij die ons kon helpen bij de doorontwikkeling naar een organisatie die primair digitaal denkt en werkt. Omdat wij een kleine organisatie zijn met een informele cultuur was het voor ons belangrijk dat de externe partij laagdrempelig en benaderbaar was. In IJsselvliet hebben we een hele fijne match gevonden. De betrokken adviseurs waren al snel vertrouwde gezichten op onze werkvloer en wisten onze processen vlot te doorgronden. Samen zijn we gekomen tot een nieuwe organisatiestructuur en nieuw functieboek, waarmee we vol vertrouwen de toekomst in kunnen.”"
Meer informatie