Betekeniseconomie – kunnen we er al chocola van maken?
Geblinddoekt pak je de chocola van Tony er vast niet uit tussen 5 andere supermarkt-huismerken. En als dat wel lukt, is dat niet vanwege de smaak, maar de vórm van de donkerbruine brokken. Toch is Tony’s Chocolonely sinds 2017 onbetwist marktleider op de Nederlandse chocolademarkt en hebben ze het Hollandse volk voor zich gewonnen. Ze winnen dat niet in de eerste plaats op productkwaliteit, maar vooral met de missie áchter de producten.
De ethische kwaliteit – zo beweert Kees Klomp. Zijn boek BETEKENISECONOMIE verscheen eind vorig jaar en geeft een visie op de ecologische, sociale, individuele en economische crises die onze wereld teisteren. Een integrale aanpak gedreven vanuit een sterke overtuiging met maatschappelijke en ecologische impact. Gezien de waarde van dit ‘nieuwe denken’ mag het boek bij ons in de kast niet ontbreken.
Een beetje activistisch is-ie wel, hoor. Met verregaande ideeën die je er niet ‘even bij doet’, maar vragen om een flinke existentiële pirouette in ons denken en handelen. Maar vormde dat niet vaker het fundament van échte verandering? Klomp plaatst zijn betekeniseconomie zonder schroom in het revolutionaire rijtje: agrarische economie – industriële economie – kenniseconomie. Met als uitgangspunt dat de economie geen doel is, maar een middel om mensen een zo goed mogelijk leven te laten leiden. Zo streeft de betekeniseconomie naar een integraal florerende wereld met sociaal ondernemers als kloppend hart: financiële winst staat daar op dezelfde trede als maatschappelijke, ecologische en individuele resultaten. Geld geeft vooral mogelijkheden om ons gezamenlijke welzijn en welbevinden te vergroten, en MVO verandert in Maatschappelijk Verbeterend Ondernemen, waarbij producenten en consumenten samensmelten tot een nieuwe markt van samenwerking.
… Niet iets wat je op vrijdagochtend met een kop koffie en een chocolaatje even in werking zet.
Helaas geeft Klomp in het laatste hoofdstuk ‘Hoe stimuleren we de betekeniseconomie?’ niet de concrete handvatten voor ondernemers zoals de subtitel doet vermoeden. De radicale betekeniseconomie denkt niet in ‘stapje voor stapje verbeteren’ en ‘begin maar gewoon’. Het vraagt volgens Klomp om een holistische transformatie van een diepgeworteld systeem, wat meerdere decennia in beslag neemt.
Maar tegen die tijd heeft jouw organisatie wel al zeker 10 strategische driejarenplannen versleten. Volgens ons is het vooral de kunst om vanuit een krachtige overtuiging in beweging te komen. Juist wél door gewoon te beginnen: van je missie naar een uitvoeringsagenda. Denk daarbij naast het geld verdienen (Verdienmodel) ook aan het verbeteren van je gemeenschap (Verbetermodel) en je eigen geluk (Vervulmodel). Door die te vertalen naar doelen, initiatieven en partners, schuif je stapje voor stapje in de richting van een betekenisvolle economie.
Dát is integrale waardecreatie.