Scrum: de heilige graal?
Scrum is hot. Tijdens mijn bezoek aan het Scrum Event 2018 ving ik een gesprek tussen bezoekers op: “Wij willen Scrum ook gebruiken in onze organisatie, maar we weten nog niet zo goed wat het is.” Scrum wordt soms gepresenteerd als de heilige graal, maar is dat ook zo?
In de 21e eeuw gaat verandering sneller dan ooit. De stoomlocomotief heeft 35 jaar de tijd gekregen om op de Nederlandse spoorwegen te verschijnen, om er vervolgens 120 jaar actief te blijven. Windows Live Messenger is binnen 14 jaar opgekomen, het dominante platform voor instant messaging geworden om weer van het toneel te verdwijnen. Wie heeft er tegenwoordig nog een Mp3-speler, gebruikt Hyves?
Organisaties moeten in staat zijn om steeds sneller op veranderingen in te spelen. Daarmee dient de doorlooptijd van projecten korter te worden en moet men kunnen schakelen bij tussentijdse veranderingen. Scrum is een relatief nieuwe toepassing in het projectmanagement. De essentie van Scrum is dat het team in korte sprints werkt. Hiermee kan de doorlooptijd van innovaties en productontwikkelingen worden versneld. Daarnaast wordt geborgd dat – wanneer de wensen en eisen door voortschrijdende inzichten gedurende het project wijzigen – hier direct op wordt bijgestuurd in de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten. Scrum is dus eigenlijk een procesoptimalisatie voor het innovatie- of ontwikkelingsproces.
Zitten er dan alleen maar voordelen aan Scrum? Het antwoord op die vraag is simpel: nee. De nadelen van Scrum komen naar voren wanneer we een heel voorspelbaar proces in gaan. Als aan de voorkant al duidelijk is wat we in elke fase van een project gaan tegenkomen, heeft het geen zin om na elke fase een review te doen en deze te analyseren. Zonde van de tijd en daarmee gemoeide kosten.
Henry Ford zei ooit: “Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black.” Zou Ford met Scrum voor dit strategische doel de juiste aanpak kiezen?
Mocht de organisatie ervoor kiezen om Scrum te gaan toepassen, wees er in dat geval van bewust dat het een wezenlijk andere manier van werken is, die vanuit veranderkundig perspectief ook de nodige aandacht vraagt. Een van de sprekers op het Scrum Event, Erik Schoppen, heeft er nadrukkelijk op gewezen dat het brein van de mens namelijk niet rationeel werkt. In de gevallen waar Scrum dus wel een goede aanpak is, is succes nog steeds niet automatisch verzekerd.
Scrum is daarmee niets meer en niets minder dan een methodiek die in sommige situaties goed past om het uiteindelijke doel te behalen: enthousiaste klanten en medewerkers.
Denk daarom rationeel na of Scrum past bij dat ene project en beslis niet op basis van emotie om Scrum in te gaan zetten vanwege de populariteit.