Uw strategie opstellen: een kwestie van dagen!
Met een goed opgestelde en uitgevoerde strategie word je als organisatie succesvoller. Het klinkt zo simpel. Maar wat is strategie eigenlijk?
Wat ons betreft is dat een actieplan voor de middellange[1] termijn en geeft het antwoord op de vraag: hoe gaan wij de doelstellingen realiseren? Niet meer, niet minder. Toch ervaren veel organisaties het als ‘taai’ om een goede strategie op te stellen die voor de totale organisatie een heldere stip aan de horizon vormt. Het proces van afwegen, en vaak ook het onvermogen om échte keuzes te maken, leidt er regelmatig toe dat het opstellen van een strategie veel tijd vraagt. En zie dan de energie en toewijding er maar eens voor vast te houden…
Onnodig en een gemiste kans wat ons betreft. Een strategie opstellen duurt geen maanden. Ook geen weken. Het is eerder een kwestie van dagen. Ja, echt waar. Laat de directie of managementteam zich drie (aaneengesloten) dagen terugtrekken en loskomen van de zo bekende en gevreesde waan van de dag. Zo’n ‘snelkookpan’ leidt tot veel energie en toewijding. Daarnaast zijn de uitkomsten gelijk heel concreet.
Visualisatie
Waar moet u dan bijvoorbeeld aan denken, als uitkomsten? In de eerste plaats vervult visualisatie binnen onze aanpak een belangrijke rol. Bij het opstellen van een strategie hoort wat ons betreft dan ook een ‘praatplaat’ waarlangs het strategisch ‘verhaal’ kan worden verteld. Deze tekening wordt al gemaakt tijdens het proces waarin er aan de strategie wordt gewerkt. Op deze manier kan er op een fantastische beeldende wijze worden verteld wat de stip aan de horizon is.
Zo’n plaat zoals op de foto houdt het verhaal warm. Het gaat de ruggengraat van de strategierealisatie vormen. Dit kan onder andere door deze op allerlei plekken op te hangen. Bijvoorbeeld zoals bij deze organisatie, waar de plaat bij de receptie hangt.
Maar het blijft niet bij de stip aan de horizon alleen. Het moet ook heel helder zijn wat er op de middellange termijn moet gebeuren, onderweg naar die stip. Dus, de actieplannen per afdeling (met projecten die zijn uitgezet in de tijd) zijn minstens zo belangrijk als output van het strategietraject. Noem het de uitvoeringsagenda. Volledig in lijn met de praatplaat zijn dit prachtige en begrijpelijk uitgewerkte plannen, die aan de muren van alle kantoren van de managers prijken. Vanaf dat moment vormen die steevast onderwerp van gesprek.
Is uw organisatie ook toe aan helderder zicht op de stip aan de horizon, een strakkere uitvoeringsagenda, of misschien wel allebei? Overweeg dan deze aanpak; een combinatie van een ‘snelkookpan’ en sterke visualisatie.
Als u er meer over wilt weten, neem dan contact op met Jan Waardenburg.
[1] Wij stellen dit meestal op 36 maanden. Aan de ene kant vereist dat echt vooruitkijken. Aan de andere kant blijft het dichtbij en concreet genoeg. Die 36 maanden zijn zo om namelijk.
Gerelateerd nieuws
Hoe krijg je synergie in je strategie? (Column)
“Bij veel strategieën ontbreekt de meest cruciale factor: synergie,” stelt Guus Albracht. “Terwijl een strategie zonder synergie waardeloos is. Een …
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.