Dream Team aan boord..? (5/6)
Het belang van kundige en toegewijde mensen
Strategie √ Doelstelling √ Richting √. En dan?
Op welke manier zorgt u ervoor dat de gekozen strategie door de organisatie en uw mensen wordt gedragen? Belangrijker nog, wanneer de strategie is gedeeld: wordt het begrepen en geaccepteerd door uw medewerkers, nu en in de toekomst? Een stevige vraag met een soortgelijk antwoord.
Eerst nog eens terug naar de basis. Wat is een organisatie en wat is een strategie?
Een organisatie is een groep mensen met een (of meer) gemeenschappelijk(e) doelstelling(en). Die doelstellingen zijn afgeleid van de missie en visie van de organisatie. De missie is waar je voor staat en waar je voor gaat. De visie omvat de invulling van de rol en positie die je wilt innemen in de markt, gelet op alle relevante ontwikkelingen.
De strategie zien wij als een plan voor de middellange termijn – zeg zo’n 3 jaar – om de doelstellingen te realiseren. Het wordt dan heel concreet; wát gaan we doen?
Noemt u zichzelf een organisatie, dan veronderstelt dit dat u een groep mensen bij elkaar heeft met een gemeenschappelijk doel voor ogen. Het begint bij het realiseren van een gemeenschappelijk doel, oftewel: er is een heldere logische strategie (zie blog ‘focus op een heldere, logische strategie’).
Met de uitrol van die duidelijk gekozen strategische richting, wordt van de medewerkers verwacht dat zij hier ook in meegaan. Kunnen zij dat? Willen zij dat? Kortom, heeft u kundige en toegewijde mensen
Juiste medewerkers
Als ondernemer is het uiteraard uw doelstelling de goede mensen op de juiste plek te hebben en houden. Hoe komt u aan kundige en toegewijde mensen, die het kunnen én willen?
Het proces van kiezen van de strategie loopt vaker niet dan wel automatisch samen op met een ambitieus topteam en kundige, toegewijde mensen, die zich hier ‘vanzelfsprekend’ aan confirmeren. Er blijkt ook nogal eens een kloof te bestaan tussen de doelstellingen van de organisatie en de mate waarin de medewerkers hierin mee kunnen, mogen, moeten of willen.
Een mooie theorie dus, met een vaak weerbarstiger praktijk. Aan de hand van deze vier vragen is het mogelijk dieper in te gaan op het vraagstuk over of u de juiste medewerkers heeft aangeschakeld.
Check: vier vragen die helpen
Met de antwoorden op de hierboven gestelde vragen, krijgt u inzicht in de samenstelling van uw team en de capaciteiten van iedere medewerker persoonlijk.
Kunnen | Zijn de medewerkers in staat (vaardigheden, competenties, intellect) om mee te werken aan het realiseren van de strategische richting?
Moeten | Welke taken/verantwoordelijkheden legt de leidinggevende de medewerkers op die zorg dragen voor het realiseren van de strategische richting? Waar wordt op gestuurd?
Mogen | Worden de medewerkers in staat gesteld om mee te kunnen in die strategische richting? Welke tools zijn beschikbaar? Opleiding en cursussen, voldoende digitale middelen?
Willen | Willen de medewerkers wel mee met de door de organisatie gekozen richting? Wat zijn hun drijfveren? Ambities? Normen en waarden? Past ze dit wel? Willen ze daar eventueel in investeren?
De uitdaging aan u als leidinggevende is daarmee om bewust te worden/zijn van de capaciteiten van de medewerkers. Sluit dit aan op de beoogde doelen van uw organisatie en zo niet, om welke actie vraagt dit?
Tegelijk biedt dit u en de organisatie direct concrete handvatten waarmee u op korte termijn aan de slag kunt om op lange(re) termijn de teamsamenstelling en daarmee de organisatiedoelstelling(en) te bestendigen.
Een praktijkvoorbeeld
In de installatietechnische branche heeft een werkgever voor de komende jaren een nieuwe strategie bepaald, met een bijbehorende organisatiestructuur. Een grote verandering, ook voor de mensen op de werkvloer!
Met het leidinggevend kader is vervolgens gekeken wat nodig is om die beoogde verandering waar te maken. Wat betekent dit voor de werknemers in de organisatie? Hebben we de goede mensen aan boord en zo niet, wat voor acties moeten worden uitgevoerd (nu en in de toekomst) om dan wel te komen tot het gewenst resultaat?
Het stellen van deze vraag maakt het management onrustig, waarmee het in beweging komt. Met elkaar is toen de impact concreet gemaakt. Wat betekent die verandering van koers op het personele vlak en wat is er nodig om die strategische doelstellingen te realiseren?
Naast gesprekken met de leidinggevenden, zijn vervolgens ook gesprekken met de medewerkers gevoerd, waarbij op individueel niveau is getoetst of de medewerker zich kon vinden in de koersverandering. Vanuit de ambitie ieder in zijn/haar kracht te zetten, zijn daarna persoonlijke ontwikkelbehoeftes in kaart gebracht en afspraken gemaakt.
Meerwaarde van het hele traject is bewustwording en (her)bezinning op de doelstellingen en wat daarvoor nodig is, zowel onder management als medewerkers. Een resultaat van die bewustwording is het verbeteren van de verbinding tussen de doelstellingen van de organisatie en de talenten van ieder persoonlijk op de werkvloer.
Aan de slag!
Op weg naar hét Dream Team, met de juiste mensen aan boord, worden – bijvoorbeeld tijdens een teamontwikkelingssessie of in een groter project als Strategische Personeelsplanning – de antwoorden op deze vragen gegeven.
De kunst is dan concreet te worden.
Stem gemaakte afspraken met elkaar af en volg dit gedurende een bepaalde periode. Een van de meest uitgebreid besproken wetenschappelijk onderwerpen, is dan (het veranderen van) gedrag. Eén ding is daarover duidelijk, verandering heeft tijd nodig. Dat is tegelijk de reden waarom naar onze mening teamontwikkeling niet eenmalig is, maar een terugkomende noodzakelijke investering. Ga meerdere keren per jaar met elkaar om tafel, bespreek de status van de gemaakte afspraken en stuur eventueel bij voor het gewenste resultaat.
Binnen enkele weken vertellen wij meer over de 6e en laatste stap – een gezonde positieve cultuur – in het proces om te komen tot uw winnende strategie.
Eerder verschenen, behalve de intro met uitleg over het gedachtegoed van De Winnende Strategie, de blogs over de 1e vier stappen in het proces om te komen tot de Winnende Strategie.
Gerelateerd nieuws
Koppel je strategie aan het alledaagse werk (column)
Angélica Grote Ganseij ziet strategie onvoldoende uit de verf komen. Hoe mooi de plannen ook zijn, ze integreren niet op …
Je hoeft geen ondernemer te zijn om ondernemerschap te tonen
Lars Weekamp ziet te weinig ondernemerschap in organisaties. Daarvoor laten vel organisaties een belangrijk deel van de aanwezige denkkracht en …
Investeer in de leiders van je toekomst
Esther Besseling vertelt vol passie over het Management Development Programma dat IJsselvliet bij enkele organisaties houdt. Het is haar overtuiging …