Boekentip ‘Discovery-Driven Growth: A Breakthrough Process to Reduce Risk and Seize Opportunity’
Deze klassieker is geschreven in 1999 door Rita McGrath, professor aan de Columbia Business School, samen met Ian MacMillan, van de business school van de University of Pennsylvania.
Hun doel was om ondernemers en ondernemende medewerkers in organisaties een aanpak aan te reiken die beter paste bij projecten met een hoge potentie maar tegelijkertijd met onzekerheid vanaf het begin.
Ze noemden het ‘discovery- driven planning’ en het heeft zich ontwikkeld tot onderdeel van het curriculum van menige opleiding en de ‘go-to techniek’ voor diegenen die zich bezighouden met het managen van innovatie.
Het oorspronkelijke idee is later opgepakt door de ‘lean startup’ beweging, die nu erg populair is. Maar zoals vaak loont het de moeite om terug te gaan naar de bron: het boek uit 1999.
Kern van de aanpak is de zogenaamde ‘omgekeerde resultatenrekening’. Met dit als uitgangspunt is het vervolgens zaak om het verdienmodel zo vroeg en expliciet mogelijk in het proces te krijgen, te toetsen aan en met de markt en marktpartijen. Daarnaast te vertalen in de vereiste organisatie met dito aannames en, tenslotte, om te zetten in een aantal ‘checkpoints’ in de toekomst, waarop wordt vastgesteld of de aannames nog kloppen of moeten worden bijgesteld.
Voorbeeld ‘omgekeerde resultatenrekening’
In het voorbeeld zijn de gebruikte bronnen (en aannames) rechts afgebeeld. Dit werkt als een handige referentie voor gemaakte keuzes.
Het idee om te gaan werken met een ‘omgekeerde resultatenrekening’ zou deze zomer zo maar voor u de ‘trigger’ kunnen zijn om het verdienmodel en de bijhorende strategie een keer te herijken.
Wilt u graag het boek bestellen? Klik dan hier.
IJsselvliet Strategie & Realisatie | juli 2017