Ambulance IJsselland
Waarom is IJsselvliet gevraagd?
Ambulance IJsselland is één van de 25 ambulanceorganisaties in Nederland die door de Minister is aangewezen om ambulancezorg te mogen uitvoeren. De ambulancedienst is werkzaam in het westelijk deel van Overijssel, met het hoofdkantoor zit in Zwolle. Er wordt gewerkt vanuit tien standplaatsen. De meldkamer werkt vanuit Apeldoorn, samen met de regio Noord Oost Gelderland. Er zijn bijna 300 medewerkers werkzaam, voornamelijk professionals (ambulanceverpleegkundigen, chauffeurs en meldkamercentralisten), ondersteund door een beperkte staf- en lijnorganisatie.
Ambulance IJsselland is midden in een veranderende omgeving gepositioneerd en is daar een cruciale schakel in. Het (acute) zorgaanbod in het algemeen is nauwelijks opgewassen tegen de toename van de zorgvraag. Daar komt de specialisatie en concentratie van ziekenhuiszorg bij, schaarste in huisartsenzorg en houding van zorgvragers die 24 uur per dag een beroep willen kunnen doen op zorg. De extramuralisering van zorg en vergrijzing van de bevolking zorgt ook voor meer complexiteit in de (acute) zorgvragen. De organisatie is ook belangrijk in relatie tot grotere calamiteiten die ook de inzet van politie en brandweer vraagt. De recente pandemie heeft ook aangetoond hoe cruciaal ambulancezorg is in het kader van patiëntenspreiding.
Het bijzondere van ambulancezorg is dat het 7 keer 24 uur beschikbaar moet zijn om in acute situaties binnen maximaal 15 minuten bij de patiënt te zijn. In de regio IJsselland levert deze beschikbaarheid ook ‘overcapaciteit’ op als er geen ritten zijn. Ambulance IJsselland wilde deze deskundige en hoog opgeleide professionals beter inzetten. Daarnaast wordt de organisatie steeds uitgedaagd om op tal van ontwikkelingen te reageren. Dat vraagt veel beleidscapaciteit. Met een beperkte staf-, ondersteunende en lijnorganisatie is dat maar beperkt aanwezig is. Ambulance IJsselland wilde de organisatie daarop aanpassen. Professionals beter betrekken en de ‘binnendienst’ richten op meer samenwerking met die professionals.
Op welke wijze heeft IJsselvliet een bijdrage geleverd?
Via workshops is met het managementteam een grove schets gemaakt van een nieuwe, aangepaste organisatie. Dat heeft geleid tot een aantal wijzigingen, onder andere in het managementteam zelf. Daarnaast is de rest van de lijnorganisatie verkleind. De professionals zijn gevraagd om een extra ‘rol’ in te vullen naast hun eigenlijke werk. Deze rollen zijn samen met de teams (groepen medewerkers op clusters van standplaatsen) uitgewerkt en toegelicht. De stafleden zijn eveneens betrokken bij het ontwikkelen en de uitvoering van die rollen, alsmede de beoogde samenwerking. Dat is onder begeleiding van IJsselvliet in teambesprekingen en andere workshops gebeurd. Het verkleinen van de managementlaag betekent dat de regiomanagers meer medewerkers onder hun hoede hebben. Medewerkers die daarnaast niet op standaardtijden op de ambulancepost zijn. Dat vraagt creativiteit, maar ook nadrukkelijk dat zij ontlast worden van zaken die prima door de medewerkers zelf uitgevoerd kunnen worden.
Ook is het principe van ‘permanent bèta’ geïntroduceerd: de gemaakte kaders en organisatie-inrichting blijft aan verandering onderhevig. IJsselvliet wordt regelmatig betrokken bij de voortgang in de implementatie door als sparringpartner van de MT leden te functioneren en waar nodig te adviseren om bij te stellen.
Wat is het resultaat?
Ambulance IJsselland is als geheel zelfredzamer en productiever geworden. Door de professionals te betrekken ontstaan ook kortere lijnen en is de invloed op tal zaken tastbaar, concreet en doet er toe. De mate van eigenaarschap binnen de teams is toegenomen. De managementlaag is verkleind en in verhouding gebracht met haar kerntaak.