Haal de mening van de eigenaar weg (column)
Haal de mening van de eigenaar weg
Het middenbedrijf heeft iets unieks: de rol van de directeur-eigenaar. Vaak het boegbeeld van de organisatie. Koersbepaler, cultuurbewaker, visionair. Eén van hen…
…en toch ook weer niet.
Want de directeur-eigenaar heeft twee rollen in één: de eigenaar bepaalt de kaders en stelt kapitaal beschikbaar. De directeur bepaalt de invulling (strategie) en voert die uit. De directeur-eigenaar is simpelweg niet gelijk aan andere directeuren.
We zien zowel eigenaren als directieteams aftasten naar hun rollen bij strategieontwikkeling.
Een balans tussen ruimte laten en ruimte nemen.
- Een dominante ondernemer neemt ruimte voor eigen overtuigingen. Ineffectief om écht iets voor elkaar te krijgen. Het DT komt niet tot hun recht.
- Maar een teamspeler laat zóveel ruimte dat er onduidelijkheid ontstaat. Inefficiënt, want bij iedere contextwijziging moet je terug naar de tekentafel.
Beide leidt tot ontevredenheid. Het gevoel dat je niet gehoord bent. Over en weer. En je eindigt zonder strategie.
De juiste balans? Haal de mening van de eigenaar uit het samenwerkingsproces.
Schep als eigenaar eerst de kaders; de grote lijnen waar je naartoe wilt. Een hek rondom het weiland. Geef een opdracht aan het DT – inclusief jijzelf als directeur.
Stap 2 is het evenwichtig gesprek tussen directieleden. Strategievorming. Om het weiland te vullen, met koeien, huizen of autobanden. Met een uitvoeringsagenda om daar te komen.
Het voelt misschien dominant om aan de voorkant van een open gezamenlijk proces kaders te geven. Maar wij zien directies opbloeien doordat ze in hun kracht gezet worden.
Het is veel rustiger om als eigenaar vrijuit vanuit je rol te spreken, zonder telkens van pet te wisselen.
Juist door als eigenaar te kaderen geef je ruimte aan het gesprek. Binnen die kaders is ‘samen-werken’ als directie mogelijk. Je zorgt ervoor dat iedereen met dezelfde (directie)pet aan tafel zit. Niet langer zijn discussies uit balans.
Geef je directieteam dus helderheid over jouw belang als eigenaar, want die heeft invloed op de koers van je bedrijf.
Gerelateerd nieuws
Hoe krijg je synergie in je strategie? (Column)
“Bij veel strategieën ontbreekt de meest cruciale factor: synergie,” stelt Guus Albracht. “Terwijl een strategie zonder synergie waardeloos is. Een …
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.