Waarom strategie áltijd over goed leiderschap gaat
Wat heb je aan strategie als leiders het niet in de praktijk kunnen brengen?
Jan Waardenburg
Met vier opgroeiende zoons worden er bij mij thuis heel wat tekeningen geproduceerd. Die hangen dan, zoals bij zo vele ouders, een poosje op een mooie plek in huis. De wiebelige lijnen van de stompe kleurpotloden kan ik inmiddels dromen.
De kleurrijke denkbeelden vanuit de jonge breintjes spatten van het papier, op een manier die niet in woorden uit te drukken is. Het zien van de tekeningen brengt een glimlach en verbinden mij voor een moment met hun gedachten en leefwereld.
Op zo’n zelfde manier prijkt aan de kantoormuren van verschillende opdrachtgevers een praatplaat: het strategische verhaal van de organisatie weergegeven in één grote visualisatie.
Nu zal ik de kunde van onze partner Flatland niet gelijktrekken met de tekenvaardigheden van mijn kinderen, maar toch zie ik wel een parallel:
De kleurrijke denkbeelden van de leiders die verder in de organisatie verspreid worden, gedachten aan elkaar verbinden, en (als het goed is) een glimlach teweegbrengen.
Visualisatie van strategie is zo een krachtig middel om met elkaar in gesprek te raken en te blijven over de doelen en uitdagingen van de organisatie.
Maar hoe krachtig ook, de visualisatie op zichzelf is slechts een middel. Het punt hierbij is groter. Een strategie komt niet opeens tot leven door een 3D-tekening aan de wand.
De impact van strategie wordt voor minstens een even groot deel bepaald door leiderschap; de kunst om alle mensen in en rondom de organisatie in het gedachtengoed mee te nemen en te activeren. Dat doe je niet door naar je papier aan de muur te wijzen.
Een strategie komt niet opeens tot leven door een 3D-tekening aan de wand.
Strategie is, als we het even conceptueel benaderen, een actieplan voor de middellange termijn en laat zien hoe de organisatie de doelstellingen denkt te gaan verwezenlijken. Het gaat om écht kiezen; focus aanbrengen. Vaker nee zeggen dan ja.
Het is dus evident dat een goede strategie niet zonder een gedegen inhoud kan.
Niet voor niets worden wij vaak gevraagd om dit inhoudelijke denkproces te faciliteren. Directies zien echter lang niet altijd dat de uitdaging groter is dan puur de inhoud van de strategie.
Een gemiste kans, want enkel een papieren strategie is half werk, hoe mooi de tekening aan de muur ook is.
Strategie is zoveel meer! Het gaat over energie creëren; het blijven wijzen naar de stip aan de horizon. En waar het voor veel directies en leiders lastiger wordt: niet alleen de grote bewegingen schetsen, maar het heel concreet kunnen maken.
Het grote verhaal vertalen naar het kleine verhaal. Wat betekent die strategie nou voor mij, als ik marketeer ben? Of als ik op de HR-afdeling werk? Of als teamleider van de facilitaire dienst?
Niet iedereen heeft immers de tijd om de hele dag naar die horizon te staren…
Dit lijkt misschien een communicatie-vraagstuk. Maar vergis je niet, dit gaat verder. Het is voortdurend schakelen tussen de toekomst en de problemen van vandaag. De kunst van weglaten, het zijn van een rolmodel, en urgentie bij de ander creëren.
Dát is leiderschap.
Waar het voor leiders lastig wordt: het grote verhaal vertalen naar het kleine verhaal
Ben je zelf leider of leidinggevende binnen een organisatie? Mag ik dan vragen om met onderstaande twee vragen eens te reflecteren op jouw strategisch leiderschap?
- Hoe vaak stellen medewerkers, of mede-leidinggevenden, jou (kritische) vragen over de strategische doelen en de plannen die daar mee samenhangen? Als dit zelden gebeurt is het de vraag of je hun belevingswereld wel voldoende genaderd bent…
- Kan iedereen in jouw team(s) feilloos uitleggen op welke wijze hij/zij bedraagt aan het realiseren van de organisatie-doelen?
Het eerlijke antwoord is vaak dat er nog heel wat zendingswerk te verrichten is, om de strategie écht doorleefd te krijgen in de organisatie. Ook daar zie ik wel weer een parallel met mijn kinderen. Iets met de kracht van herhaling, ofzo…
Jan Waardenburg is strategisch adviseur bij IJsselvliet
Zijn opdrachtgevers zijn aanpakkers in Noord en Midden Nederland, waarbij de toekomst morgen al voor de deur staat. IJsselvliet daagt deze ondernemers uit de horizon verder te leggen en keuzes te maken. Even stil staan, om vervolgens samen in beweging te komen.
Strategie bepalen, een kwestie van doen.
In contact komen? Jan is te bereiken via:
〉 wnajnneqraohet@vwffryiyvrg.ay
〉 06 – 51 04 20 51
Gerelateerd nieuws
Hoe krijg je synergie in je strategie? (Column)
“Bij veel strategieën ontbreekt de meest cruciale factor: synergie,” stelt Guus Albracht. “Terwijl een strategie zonder synergie waardeloos is. Een …
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.