In gesprek over onderwijs na COVID-19
Afgelopen week zijn we tijdens deze Virtuele Ronde Tafel in gesprek gegaan met personen die in het onderwijs actief zijn, over de vraag hoe onderwijsinstellingen om kunnen gaan met de grote hoeveelheid financiële middelen die vrijkomen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Het programma is gericht op het wegwerken van achterstanden door COVID-19, maar zijn er überhaupt achterstanden? En zo ja, op welk gebied? Op welke manier geven jullie invulling aan deze mogelijke “gap” en welke concrete acties volgen daar dan uit voor de komende jaren? Kortom, welke doelen worden er nagestreefd en welke middelen zijn er nodig om die te bereiken?
Tijdens het gesprek werd duidelijk dat het nog lastig is om het NPO te gebruiken voor de lange termijn. Het puzzelt de verantwoordelijken hoe deze extra middelen kunnen worden ingepast in het (bestaande) strategische kader. Veelal wordt het bedrag gebruikt om mensen aan te nemen, de druk bij het primaire proces op de korte termijn te ontlasten, maar hoe plan je de strategie voor de personele bezetting voor de langere termijn?
Eén van de deelnemers zei hierover het volgende: “Het heeft mij nieuwe inzichten gegeven en er kwamen zaken naar boven die eerder voor mij niet zichtbaar waren.”
Lijkt het je interessant ook deel te nemen aan deze Virtuele Ronde Tafel?
Stuur ons via LinkedIn een persoonlijk berichtje en dan plannen we je in voor één van onze lunchsessies (van 12 tot 13 uur).
Gerelateerd nieuws
Hoe krijg je synergie in je strategie? (Column)
“Bij veel strategieën ontbreekt de meest cruciale factor: synergie,” stelt Guus Albracht. “Terwijl een strategie zonder synergie waardeloos is. Een …
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.