Waardecreatie in ecologische zin
Succes gaat verder dan financieel succesvol zijn. Strategie gaat over meer dan alleen je financiële doelstellingen behalen.
Op 15 februari gingen we in gesprek met meer dan 50 ondernemers, tijdens ons digitale congres. Mijn collega Eric Moen vertelde over de visie van IJsselvliet Strategie & Realisatie op lange termijn waardecreatie, waarin hij het ecologische en sociale aspect plaatste naast de financiële doelen.
Zelf wijs ik jullie graag op Aebi Schmidt Nederland B.V. die waardecreatie in ecologische zin al sterk heeft omarmd én gerealiseerd. Tijdens ons congres heeft Arjan P. Ester de reis gedeeld die Aebi Schmidt Group heeft doorgemaakt en nog verder zal gaan doormaken.
Aebi Schmidt is een internationale onderneming, die oplossingen biedt voor het schoonhouden van wegen en aanverwante technologie voor onder andere onderhoud aan groenvoorzieningen. Een belangrijke stap in de weg naar ecologische impact is dit motto geworden: ‘de oplossing voor de klant is belangrijker dat de innovatie van ons product’. In dienstverleningstermen duidt dit op servitization; de gegarandeerde output staat centraal, inclusief alle bijbehorende dienstverlening daar omheen. In het geval van Aebi Schmidt neemt de opdrachtgever niet langer een veegwagen af, maar koopt een schone weg.
In dit businessmodel is hergebruik en reparatie een belangrijk aspect. Doordat de veegwagens in bezit blijven van Aebi Schmidt, kan dit product ook weer volledig worden gerecycled of ingezet worden in een andere context. De ecologische impact van dit businessmodel is dan ook heel hoog. In het beste geval is dit volledig circulair, waarin alles wordt hergebruikt.
Met deze ecologische impact creëert Aebi Schmidt op een integrale wijze waarde voor de lange termijn. Naast het ecologische aspect kan je ook in termen van waardecreatie denken vanuit sociaal perspectief. In dit kader bespreekt mijn collega Esther Besseling een prachtig voorbeeld van een organisatie, die dit in de praktijk vormgeeft.
Wil je graag eens de koppeling maken met je eigen organisatie, en zoeken naar hoe daar over waardecreatie wordt gedacht? Ik ga er graag eens samen met jou naar kijken!
Hendri Meilink, Senior Adviseur
06 11 30 63 53