Waardecreatie vanuit sociaal perspectief
Op 15 februari organiseerde IJsselvliet Strategie & Realisatie een digitaal congres over duurzame impact van strategie. De kern van de boodschap van het congres: Waardecreatie laat zich voor organisaties niet enkel in financiële termen uitdrukken, maar ook in sociale en ecologische doelstellingen. Mijn collega Eric Moen schreef hierover.
Graag neem ik jullie kort mee in het boeiende verhaal van VDR Bouwgroep B.V. waar zij de sociale waardecreatie op een heel eigen manier vormgeven. Luc Baltus, die zichzelf beschouwt als de rentmeester van VDR, heeft dit verhaal met andere ondernemers gedeeld tijdens het congres.
Het verhaal van Luc start met het moment dat VDR er in financieel opzicht niet goed voorstond. Dat vraagt om direct ingrijpen, met financiële argumenten die dan de boventoon voeren. Tegelijkertijd was er het besef dat ‘er iets moest veranderen voordat de aspirientjes op zijn’. Wil VDR voor de langere termijn succesvol zijn, dan gaat het om meer dan enkel de financiële gezondheid. Vooral de overtuiging dat het welzijn van de medewerkers een belangrijke basis vormt voor een toekomstig evenwichtige organisatie kreeg een veel nadrukkelijkere plek in de besluitvorming en besturing. Met dit besef werd een koers ingezet van autonomie en vertrouwen. De aansturing kantelde van hiërarchisch naar samensturend. Er wordt ruimte gecreëerd om medewerkers zich te laten ontwikkelen.
Met dat VDR vervolgens in financieel beter vaarwater komt, kan ook de sociale impact verder groeien. Anders gezegd; het financieel succes vloeit voor een belangrijk deel ook terug naar de medewerkers. En dat komt in vele vormen tot uiting. Voor een medewerker met ALS wordt een uitbouw van het huis verzorgd, er komt een fysiotherapeut in dienst voor alle medewerkers, men kan psychologische ondersteuning krijgen, er wordt gespaard voor schoolgeld voor kinderen en ga zo maar door. Zorgen voor elkaar, zonder te bemoeien. Dat is het credo van VDR. Ook groeien de budgetten voor persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast blijkt dat als je sociaal onderneemt dat zorgt voor binding door trots bij de medewerkers, dat zorgt voor continuïteit in de organisatie, zeker in een lastige, krappe arbeidsmarkt.
Wil je ook nog een mooi voorbeeld lezen van waardecreatie in ecologische zin? Lees dan de bijdrage van mijn collega Hendri Meilink.
Deze Rijnlandse manier van ondernemen past volledig in de visie van integrale lange termijn waardecreatie. Ik praat er graag ook eens met jou over door, hoe dit binnen jouw organisatie vorm krijgt. Laat je me weten, als je daar interesse in hebt?
Esther Besseling, Senior Adviseur
06 19 06 60 69
Gerelateerd nieuws
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.
Leiderschap. Komt dichtbij hè? 3 tips
3 onmisbare stappen van leiderschap in strategie-realisatie Ik word steeds vaker gebeld over leiderschap. Met name door groeiende bedrijven, waar …