Familiebedrijf Barenbrug: onderscheid door innovatie
Barenbrug, een familiebedrijf dat al meer dan 100 jaar actief is in graszaden, ontwikkelt en verkoopt grasrassen voor verschillende toepassingen: veehouderij, sport en recreatie, akkerbouw en paardenhouderij. Het bedrijf, opgericht door Joseph Barenbrug in Schaarsbergen heeft het hoofdkantoor tegenwoordig gehuisvest in Nijmegen (Oosterhout). Barenbrug is actief over de hele wereld, behalve in Azië. Er werken zo’n 800 mensen, waarvan zo’n 110 in Nederland.
Bastiaan: “De ontwikkeling van grassen en voedergewassen is onze kerncompetentie en is gericht op toegevoegde waarde voor de gebruiker van onze producten. Onze R&D-organisatie is gedecentraliseerd in 22 landen verdeeld over 5 continenten in de belangrijkste klimaatregio’s op aarde. De productie van graszaad voor Barenbrug vindt plaats in zo’n 20 verschillende landen. 80 procent van de productie vindt plaats in Europa en Noord-Amerika.”
De directie wordt gevoerd door Bastiaan en zijn broer Frank, vierde generatie. Zij zijn de twee familieleden in de directie, die daarnaast ook twee niet-familieleden kent. Bastiaan is voorzitter van de directie en heeft het Zuidelijk Halfrond in zijn portefeuille. Daarnaast is hij voorzitter van het DGA-Platform van VNO-NCW Midden.
Meer en meer wil Barenbrug zich onderscheiden in de markt door technologische innovaties. Gentechnologie speelt daarbij een belangrijke rol. Dat vraagt forse investeringen. Het is dus steeds belangrijker te weten wat de eindgebruiker – echt – wil als het gaat om de producten en diensten van Barenbrug. Op die manier kan de ontwikkeling van nieuwe grasrassen daarop worden gericht, waardoor de daarmee gepaard gaande investeringen beter renderen.
Dat lijkt logisch, maar als je al meer dan 100 jaar vanuit het product hebt geredeneerd en gehandeld, vraagt het echt ander gedrag. Daarom ook spreekt Bastiaan over ‘DNA Change’. Hij spreekt daarbij de verwachting uit dat er wel een aantal jaren nodig zijn voordat iedereen in het bedrijf zo ver is. Bovendien, ’s lands wijs ’s lands eer, ook tussen landen zijn er verschillen waar rekening mee moet worden gehouden.
De directie besteed veel tijd en energie om zelf het verhaal te vertellen in het bedrijf. Niet alleen krijgt iedereen dan hetzelfde verhaal te horen, het geeft ook het belang ervan aan.
Ze zijn er nu zo’n drie jaar mee bezig. Langzaam maar zeker beginnen dingen te veranderen en worden effecten zichtbaar. Bastiaan verwacht nog wel een paar jaar nodig te hebben voordat het gehele bedrijf écht ‘customer centric’ is geworden.
Dan heeft het zijn van een familiebedrijf – met oog voor de continuïteit op de langere termijn – zo haar voordelen.
Kortom, een hele mooie ‘verborgen kampioen’. Een kleine multinational die zijn eigen weg gaat en die daarbij vertrouwt op eigen kracht. Barenbrug gaat voor een duurzame klantrelatie en continuïteit, met concurrentiële voordelen door technologie, probleemoplossend vermogen en een hechte band met haar klanten. Iets om als Nederland trots op te zijn!
Wij zijn ook trots op het feit dat Bastiaan als een van de twee sprekers op wil treden op ons B2B-event op 9 oktober a.s, waarbij hij ‘customer centricity’ in de praktijk presenteert. Tijdens dit event geeft hij zijn visie op het vraagstuk, de wijze van aanpak bij Barenbrug, wat je wel en vooral ook niet doen en de resultaten tot dusver.
Klik hier om de website van Barenbrug Holland BV te bezoeken