Interview Verhoek Europe
U heeft ze vast wel zien rijden op de snelwegen, die blauwe vrachtauto’s met het gele logo Verhoek Europe erop. Je kunt ze haast niet missen als je veel onderweg bent.
Sinds enige tijd doen Verhoek Europe en IJsselvliet zaken met elkaar. Om te horen hoe dat bevalt, is de redactie in gesprek gegaan met twee leden van de directie: Henk Verhoek en Gerrit Kolk.
Logistieke dienstverlener met als thuisbasis Genemuiden
Verhoek Europe is een logistieke dienstverlener met ruim 60 jaar ervaring. Als Genemuidens familiebedrijf met de wortels in de tapijtindustrie, heeft Verhoek Europe zich ontwikkeld tot een professionele en veelzijdige internationale dienstverlener waarbij kwaliteit, betrokkenheid, service en verkrijgbaarheid hand in hand gaan. Lengtegoederen, stukgoederen, pallets: Verhoek Europe voorziet in distributie, transport of warehousing. Ruim 800 medewerkers maken dat Verhoek Europe in staat is met eigen filialen en Europese servicepunten haar klanten optimaal te bedienen.
Verhoek verzorgt met een modern wagenpark, bestaand uit meer dan 1.000 eenheden uitgerust met satellietcommunicatie, deel- en complete ladingen door bijna alle landen van Europa. Veiligheid staat daarbij hoog in het vaandel.
Specialismen
Verhoek kent een aantal specialismen. Rollenlogistiek is er één van. Een groot deel van het wagenpark is speciaal ingericht voor het transport van rollen waar tapijt, PVC en kunstgras een belangrijk aandeel in hebben. Deurenlogistiek en het vervoer van rolcontainer zijn twee anderen.
Familiebedrijf
Verhoek is in de afgelopen 60 jaar is uitgegroeid tot een internationale logistieke dienstverlener van formaat met vestigingen in Nederland, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk.
Gijsbert Verhoek, de vader van de huidige broers Verhoek, begon als melkrijder. In 1946 ging hij samen met een compagnon en twee legertrucks goederen vervoeren onder de naam Getro: Genemuider Transportonderneming. In 1953 ging Verhoek alleen verder met een GMC en een Engelse Ford. Het transport van riet van de oogstplaats naar Genemuiden en verder naar de rietdekkers vormde de hoofdmoot van het werk toen. Alleen, steeds meer kwamen er ook buitenlandse en vooral Duitse klanten voor het riet. Verhoek greep zijn kans en werd eind jaren vijftig de eerste transporteur in Genemuiden die internationale transporten mocht gaan uitvoeren. De opkomende kokosindustrie zorgde voor steeds meer werk. Kokos werd uiteindelijk tapijt en zie daar, Verhoek groeide uit tot wat het nu is geworden.
Typisch Verhoek
Die geschiedenis komt terug in wat je typisch Verhoek kunt noemen: een echt familiebedrijf, het gaat eerst om de klant en dan de rest, slagvaardig en ondernemend, korte lijnen, geen poespas, hard werken, focus en specialisatie, breed en diep logistiek netwerk, eigen mensen (ook chauffeurs) en blijven investeren (ook als het in de markt minder gaat) in materieel en mensen. Aldus, desgevraagd, volgens beide heren op de vraag wat nu typisch des Verhoek ’s is.
Verhoek en IJsselvliet
In het gesprek met de Henk Verhoek, één van de vier zonen van Gijsbert, die samen eigenaar zijn van het bedrijf en Gerrit Kolk, financieel eindverantwoordelijke, komen we te spreken over de relatie tussen Verhoek en IJsselvliet.
Groeistuipen zijn aanleiding
Sterke en snelle groei in de afgelopen jaren, voor ook buiten Nederland, heeft ervoor gezorgd dat, zoals Henk het zegt, “we overal wel grip op hebben, maar we willen nu alles goed zetten, ook naar de toekomst toe en voor de continuïteit van het bedrijf.” Via een lid van de Raad van Advies werd in dat kader begin 2015 contact gelegd met IJsselvliet om te kijken of die daarbij zouden kunnen ondersteunen. Er bleek een ‘klik’ te zijn met IJsselvliet in de persoon van Eric Moen. Later kwamen daar ook Frank Meulenkamp, Esther Besseling en Anteun Braakman bij.
Spiegel voorhouden
Op de vraag wat de rol is die IJsselvliet speelt bij Verhoek, leggen beide heren vooral de nadruk op het voorhouden van een spiegel. “Ze zeggen waar het op staat, zijn open en eerlijk en doen dan met respect voor ons”, aldus beide heren. “Ze schromen ook niet op vraagstukken uit te diepen als ze dat nodig vinden.”
Missie, visie en strategie
De samenwerking is ingezet met het zogenaamde MVS-traject (Missie-Visie-Strategie) met als basis de aanpak van de winnende strategie, zoals IJsselvliet die gebruikt. Daaruit kwamen diverse zaken naar voeren die opgepakt moesten worden, onder andere de keuze van een nieuwe TMS – transport managementsysteem, maar ook het verder professionaliseren van HRM. IJsselvliet is bij deze vraagstukken betrokken als adviseur.
Verbinding ‘hard’ en ‘zacht’ maken
De verbinding maken en houden bij dergelijke vraagstukken tussen ‘hard’ – inhoud, en ‘zacht’ – de mensen en de verandering, is iets dat beide heren van groot belang vinden. Ook daar zien zij een rol voor IJsselvliet.
Rol en positie directie
Groei vraagt ook reflectie op rol en positie van de ondernemer(s) in relatie tot managementtaken die erbij komen. Kan het nog steeds op dezelfde wijze, of is er nu herbezinning op rol en positie aan de orde? Belangrijke vragen voor de toekomst van het bedrijf. Ook hierover gaat de ondersteuning: wat moet de rol en positie van de directie worden naar de toekomst toe.
Kortom, Verhoek en IJsselvliet passen goed bij elkaar, elk vanuit hun eigenheid en met respect voor elkaars kunnen.
Ondernemen en managen van groei
Tenslotte, gevraagd naar hun ervaringen met de combi van ondernemen en managen in een snel groeiende onderneming, als Verhoek Europe is, stelt Henk Verhoek, zijn vader citerend, “als je de klant nog maar hebt. Daar begint het mee. En dat vraagt ondernemerschap.” Als het gaat over leiding geven aan een bedrijf als Verhoek, is de visie van Henk dat het van essentieel belang is dat er in die leiding altijd “een ondernemer tussen zit. Je moet op een gegeven moment wel durven. Dat is de ondernemer. Maar,” zo benadrukt Henk, “we hebben het als directie wel met z’n vieren gedaan, ieder vanuit zijn eigen kracht. Door op elkaar te passen, houd je de saamhorigheid erin. Dat is belangrijk. We zijn altijd één gebleven met het belang van het bedrijf altijd voorop.” Gerrit Kolk beaamt dat. Als directielid met financiën in portefeuille past hij op het geld en houdt dat belang voor ogen in de directie. Groei moet ook wel betaald kunnen blijven worden. “Gelukkig,” zo stelt hij, “zijn wij blijven investeren, ook toen de markt in de afgelopen periode minder florissant was. Daardoor hebben wij nu een sterke positie in de markt, die een goede basis vormt voor verdere groei van de onderneming.”
Dit interview is eerder gepubliceerd in de nieuwsbrief van juni 2016
http://www.verhoek-europe.com/