Werkgeverschap & corona: werken op afstand (1/3)
Zoals eerder gezegd, blijven virtueel en thuis werken in meer of mindere mate een onderdeel van het ‘gewone’ werk. Verstandig dus, om daar rekening mee te houden als organisatie, als management en ook als medewerker.
In hoeverre heeft corona effect op het gebied van werkgeverschap? In het verlengde van de uitkomsten van onze poll over thuiswerken en corona lichten we de 1e van drie effecten op het gebied van werkgeverschap er uit. De andere twee effecten die we onder de loep nemen, verbinding & leiderschap en persoonlijke- en teamontwikkeling, volgen op een later moment.
Thuis werken: in een stroomversnelling
We trappen af met de minst verrassende ontwikkeling van de drie: thuiswerken en werken op afstand. Werd er jarenlang gesproken over de digitale disruptie en hoe de medewerkers toch moesten wennen aan al die nieuwe manieren van werken, de crisis bracht alles in een stroomversnelling. In onze peiling vroegen we het aan zowel werkgever áls werknemer. Hoe verwachten jullie om te gaan met thuiswerken als we weer meer op kantoor aanwezig kunnen zijn?
Het resultaat is niet verrassend. Uit onderzoek van onder andere het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), softwarevergelijker Capterra en Intermediair bleek al dat de meerderheid van de medewerkers graag meer thuis wil werken. Ook in ons netwerk wordt dit herkend, zo blijkt uit de eerder genoemde poll. Maar liefst 75% van de werkgevers en werknemers verwacht dat er meer vanuit huis gewerkt wordt! Dat is fors.
Toch is er ook een aanzienlijk deel dat verwacht dat alles weer naar het oude gaat (18,8% van de werkgevers en 22,2% van de werknemers) en zelfs een klein percentage dat juist verwacht minder thuis te gaan werken.
Digital here to stay
In ieder geval bevestigt het de vermoedens: thuis werken wordt in toenemende mate de norm. Daarnaast is digital here to stay! Doordat we elkaar de afgelopen tijd weinig fysiek konden ontmoeten, zijn online tools zoals videobellen ingeburgerd en blijkt dat dit ook prettig en efficiënt kan werken. Ook daardoor is de verwachting dat werken op afstand (remote working) toeneemt. Stapte men voorheen in de auto om voor een uurtje 100 km verder op een afspraak bij te wonen, nu blijkt dat videobellen ook prima werkt. We worden kritischer: is die fysieke ontmoetingen nog nodig? Mogelijk verandert in de komende tijd daardoor ons kantoor van werkplek naar een ontmoetingsplek. Minder mobiliteit en meer digitaliteit dus.
Wat verwachten we van de werkgever?
Wat betekent dat voor werkgeverschap? In ieder geval heb je als werkgever de taak te zorgen dat het werk ingericht is (of wordt) op werken op afstand en dat je dit kunt faciliteren. Dat faciliteren was nu vaak nog niet zo’n uitdaging. Veel medewerkers beschikten al over de juiste apparatuur en een voor nu toereikend wifi-netwerk. De bureaustoel kon even tijdelijk van kantoor worden gehaald en de keukentafel was een prima tijdelijke optie. Maar, als thuiswerken de norm wordt, zullen verwachtingen richting de werkgever omhoog gaan. Trekken we dat verder door, dan heeft dat natuurlijk ook betekenis voor het aantal werkplekken op kantoor, voor mobiliteitsregelingen zoals een leaseauto, de reiskosten of OV-vergoeding. Daarmee gaan naar verwachting de secundaire arbeidsvoorwaarden op de schop (zoals dit bij bedrijven waar thuis werken al gewoon was ook vaak is gebeurd). Een goede laptop of een bijdrage aan de kosten voor wifi of een bureau gaat dan boven een leaseauto, bijvoorbeeld.
Op zoek naar verbinding
Veel moeilijker is nog hoe je als werkgever met je medewerkers verbonden blijft. Hoe geef je leiding? Hoe beoordeel je het werk? Deze punten hangen samen met het volgende effect van de corona-crisis, dat van leiderschap en verbinding waarover wij in een volgende blog meer vertellen.
Vorige week deelden wij de uitkomsten van onze poll over thuiswerken in tijden van corona, uit het oogpunt van zowel werkgevers als werknemers. Deze blog is de 1e in een drieluik over veranderend werkgeverschap en corona. Volgende week meer over een 2e effect op het gebied van leiderschap & verbinding.
Gerelateerd nieuws
Koppel je strategie aan het alledaagse werk (column)
Angélica Grote Ganseij ziet strategie onvoldoende uit de verf komen. Hoe mooi de plannen ook zijn, ze integreren niet op …
Je hoeft geen ondernemer te zijn om ondernemerschap te tonen
Lars Weekamp ziet te weinig ondernemerschap in organisaties. Daarvoor laten vel organisaties een belangrijk deel van de aanwezige denkkracht en …
Investeer in de leiders van je toekomst
Esther Besseling vertelt vol passie over het Management Development Programma dat IJsselvliet bij enkele organisaties houdt. Het is haar overtuiging …