Hoe krijg je synergie in je strategie? (Column)
Stop die omnibus-strategie: ga voor synergie
Guus Albracht
Ik haal mijn oma op uit kamer 137. Keurig gekleed zit ze boven op de dekens van het ziekenhuisbed. Ze tuurt door een leesbrilletje naar het derde verhaal van haar boek. “Een omnibus is het ideale leenboek voor in het ziekenhuis,” vertelt ze. “Word je ontslagen vóór je het boek uit hebt, dan heb je in ieder geval drie hele verhalen gelezen.”
Overzichtelijk. Geen diepere plottwisten. En je hoeft niet te onthouden waar het vorige verhaal over ging.
Dat deed me denken aan een hardnekkig fenomeen in directiekamers: strategie die zich beperkt tot een bundeling van plannen.
Een ‘omnibus-strategie’, waarbij ieder directielid zijn ideeën indient en achter elkaar plakt. De fabriek een modern machinepark, HR richt zich op nieuw talent, en sales gaat Frankrijk bestormen.
Ja, je hebt een gezamenlijk plan.
Ja, het is uitvoerbaar in de hele organisatie.
Ja, het helpt je zelfs verder.
Maar een ‘strategie als omnibus’ mist synergie, de kern van een winnende strategie. Voor een langere toekomst heb je iets anders nodig dan een groot nietmachine: ik noem het ‘coherente actie’. Een organisatie verbonden door een gezamenlijke visie én gestroomlijnde activiteiten. Simpele woorden, maar knap lastig.
Wat mij betreft gaat het om 3 dingen:
Zorg voor verbinding: tussen ideeën en realisatie. Tussen mensen en processen. Tussen afdelingen.
Bij de omnibus-strategie gaat het al mis bij punt 1: Het idee, de visie, de positionering of gewoon: ‘Waarom koopt de klant wél bij ons, en niet bij een ander?’ Dat zegt precies evenveel over de klant als over jouw organisatie. Te vaak ontbreekt kennis over beide om goed te kunnen kiezen. Daarom is je hoofdtaak als directie om die perspectieven bij elkaar te brengen.
Dus, klantsegmentatie is géén sales-besluit, maar strategisch. Net als je aanbod, organisatie-inrichting, aansturing, procesprincipes en budgetverdeling.
Het zijn puzzelstukjes uit een-en-dezelfde doos. Strategie draait om kiezen. Anders gezegd: Als het tegenovergestelde van jouw strategie klinkklare onzin is, dan is het ook geen strategie. Wie wil er nou niet klantgericht zijn?
Een goede strategie is dus één fantastisch idee op tafel en acht fantastische ideeën in de prullenbak. Simpelweg, omdat die voor jullie niet de beste zijn.
Dus…
Weten jullie wat er in bij het oud-papier ligt?
Punt 2 en 3 gaat over de uitvoering van het idee. Strategierealisatie. Vaak organiseer je dat inderdaad in afdelingen. Ieder werkt vanuit zijn eigen specialisme aan het totaal. Top, toch?
Ik waak ervoor om strategie op te knippen in afdelingsplannen. Liever zoek ik naar bredere thema’s, waar verschillende expertises nodig zijn. Dat zorgt, opnieuw, voor verbinding. Een sneller productieproces is zinloos als je toevoer vanuit engineering niet klopt. Dus wie weet zorgt tijdswinst bij de één voor tijdsverlies op het totaal.
Daarom mijn motto: Stop met omnibus-strategieën. Focus op het totaal. Durf te kiezen. Dat is complex, maar al het andere is simpelweg geen strategie. Het zijn stapeltjes plannen. Hoe groter je bedrijf, hoe groter het risico.
En jullie? Hoeveel van jullie strategische plannen is omnibus? Ik ben benieuwd!
Guus Albracht is organisatieadviseur van IJsselvliet.
Zijn opdrachtgevers zijn ondernemers in Noord-en-midden-Nederland, waarbij de toekomst morgen al voor de deur staat. IJsselvliet daagt deze ondernemers uit de horizon verder te leggen en keuzes te maken. Even stil staan, om vervolgens samen in beweging te komen.
Strategie bepalen, een kwestie van doen.
thhfnyoenpug@vwffryiyvrg.ay
06 – 11 81 35 07
Gerelateerd nieuws
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.
Leiderschap. Komt dichtbij hè? 3 tips
3 onmisbare stappen van leiderschap in strategie-realisatie Ik word steeds vaker gebeld over leiderschap. Met name door groeiende bedrijven, waar …