Durven directies nog rolmodel te zijn?
Een ambitieus topteam zit niet in de dug-out
Hendri Meilink
Vanaf de tribune zie ik ‘m wekelijks wat verdwaasd rondlopen. Boomlang en zo dun als een grasspriet. Een zuchtje wind vanuit de cornervlag zou ‘m al uit de richting van de goal doen waaien. Een spits zonder atletisch vermogen. De slobberende sokken rondom z’n kuiten hield-ie bijeen met een halve rol ducttape.
Moyenne? 28 goals per seizoen. Kampioen.
Grote kans dat jij zo’n spits in je organisatie hebt lopen, zittend achter een bureau, op snelwegen naar klanten of op een steiger in de buitenlucht.
Onderdeel van je organisatie, met jullie logo op de borst.
Geen geweldige kopper, een slechte aanname en gebrek aan assertiviteit. Maar als hij samen met het team de strategie van de coach omarmd, scoort hij voor je.
Mijn punt: Strategie heeft pas waarde wanneer de organisatie het zich eigen maakt en er als één team voor gaat. Dat begint bij een ambitieus topteam met een helder en logisch geformuleerd verhaal:
Dat doe je door de verschillende expertises in je managementteam samen te voegen tot één verhaal, en geen omnibus-strategie zoals ik zo vaak tegenkom.
Veel MT-leden geloven zodanig in het belang van de eigen portefeuille, dat het algemeen belang ondersneeuwt.
Dan krijg je een organisatie waar de spitsen vooruit hollen en de verdedigers op eigen helft afwachten. De organisatie valt als een gatenkaas uit elkaar en iedereen geeft elkaar de schuld. Klinkt bekend?
Een ambitieus topteam is niet voor niets één van de zes bouwstenen van de winnende strategie; het is een groep mensen die energie genereert, goed bij elkaar past en inspireert met een visie en ambitie.
Veel MT-leden geloven zodanig in het belang van de eigen portefeuille, dat het algemeen belang ondersneeuwt. De organisatie valt als een gatenkaas uit elkaar.
Ik zie te weinig directieteams die aan deze criteria voldoen. Mijn ideaalbeeld is dat directieteams verbonden zijn door een gezamenlijk toekomstbeeld. Een uitgesproken visie op hoe het bedrijf positie inneemt te midden van alle ontwikkelingen. Dat doe je niet alleen op een podium.
Topteams kenschetsen zich als rolmodel in gedrag en communicatie. Dat doe je in de werkplaats, op de gang, en in de kantine.
Herken jij jezelf daarin? Of voelt de jas van de rolmodel nog wat onwennig? Pas op dat je geen rol gaat spelen. Blijf dicht bij jezelf én stem af op wat de organisatie nodig heeft. Dat is niet op ieder moment hetzelfde.
Een overwinningsspeech vraagt wat anders dan een coach die zijn team van degradatie wil behoeden. Het gaat om leiderschap. Een bevlogen verhaal in de kleedkamer. Concrete complimenten tijdens de theepauze… en niet alleen in de persconferentie.
Simpel, toch? Een ambitieus topteam laat de winnende strategie voor zich werken. Zijn jullie daar klaar voor?
Hendri Meilink is strategisch adviseur bij IJsselvliet.
Zijn opdrachtgevers zijn ondernemers en bedrijven-met-familie in Noord en Midden Nederland, waarbij de toekomst morgen al voor de deur staat. IJsselvliet daagt deze ondernemers uit de horizon verder te leggen en keuzes te maken. Even stil staan, om vervolgens samen in beweging te komen.
Strategie bepalen, een kwestie van doen.
In contact komen met Hendri?
〉 uraqevzrvyvax@vwffryiyvrg.ay
〉 06 – 11 30 63 53
Gerelateerd nieuws
Hoe krijg je synergie in je strategie? (Column)
“Bij veel strategieën ontbreekt de meest cruciale factor: synergie,” stelt Guus Albracht. “Terwijl een strategie zonder synergie waardeloos is. Een …
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.