Je hoeft geen ondernemer te zijn om ondernemerschap te tonen
Wie levert in jouw organisatie bruikbare ideeën?
Lars Weekamp
Blik eens terug op je eigen organisatie. Pak voor het gemak het afgelopen halfjaar.
Hoeveel innovatieve ideeën zijn er bottom-up ingebracht én daadwerkelijk gerealiseerd?
Of anders gevraagd: uit welke hoek van de organisatie komen (vaak) ideeën voor verbetering, die ook écht worden opgepakt?
Deze vraag (en vooral het antwoord daarop) boeit mij al langer. Mijn master heb ik afgerond met dit scriptiethema, maar het gaat nog meer leven nu ik als adviseur bij IJsselvliet werk. Deels doordat ik nu zelf word uitgedaagd op mijn ondernemerschap en om niet tevreden te zijn met ‘goed genoeg’. Maar zeker ook doordat ik in korte tijd in veel organisaties binnenkom, waar ik met de bril van deze vragen rondkijk.
Het blijkt niet eenvoudig te zijn om werknemers te laten denken en handelen als ondernemers
Steeds sterker kom ik tot de conclusie:
Veel organisaties laten een belangrijk deel van de aanwezige denkkracht en inspiratiebronnen onbenut.
Toch zonde, aangezien hier mogelijk prachtige initiatieven uit kunnen komen welke het bedrijf op de korte en lange termijn kunnen helpen.
Het blijkt niet eenvoudig te zijn om werknemers te laten denken en handelen als ondernemers. Als daar over geschreven en gesproken wordt, dan valt mij op dat er in veel gevallen primair naar de cultuurkant van een bedrijf gekeken en gewezen wordt. Of naar leiderschap, wat daar sterk mee samenhangt. De cultuur (of de leiding) van de organisatie zou onvoldoende stimuleren tot dergelijk gedrag. Enerzijds natuurlijk terecht; dat is een belangrijke factor.
Maar ik denk dat er bij dit thema onterecht minder aandacht is voor ‘de factor structuur’.
Voor mij is dit een aanleiding om dan juist eens te prikkelen om bij die onderbelichte kant stil te staan.
Stel, de cultuur en het leiderschap leiden ertoe dat er veel ideeën opborrelen in jouw organisatie. Van alle kanten hoor je initiatieven. Visualiseer eens wat er vervolgens met deze denkkracht en ideeën gebeurt.
Wat denk je dat er gebeurt als mensen met een goed idee komen, maar dat deze geen gestructureerd vervolg krijgt?
Precies. Frustratie.
Een gevoel van ‘laat dan maar’. Dat geeft al aan dat het van essentieel belang is hoe een initiatief of idee (ook als dat er dus veel zijn…) op een heldere manier van start naar finish wordt gebracht. Is het helder waar ‘de start’ is? Zijn er duidelijke criteria om een idee of initiatief naar een volgende fase te brengen? Of loop ik het risico dat mijn idee ‘zomaar afgeschoten wordt’, of onderaan een lijstje belandt?
Geef ondernemerschap en innovatie voor alle mensen een plek in de verwachting bij de functie. Wees niet selectief.
Of hoe is het geregeld voor de mensen die graag willen meedenken en experimenteren, maar tegelijkertijd behoefte hebben aan regels en kaders? Wordt er in die behoefte voorzien? Dat zien we vaak niet als een logische combinatie met ondernemerschap en innovatie. Want ‘dat gedijt immers bij vrijheid en de afwezigheid van kaders’. Maar mensen gaan tegen dilemma’s aanlopen rondom prioritering en tijdsbesteding.
Hebben wij dit proces dan zo gestructureerd dat iederéén hun inbreng op een goede manier kan leveren?
Geef ondernemerschap en innovatie voor alle medewerkers een plek in (gesprekken over) de verwachtingen bij de functie. Maak expliciet, objectief en zichtbaar waarom het belangrijk is. Beloon nieuwe initiatieven en ga er serieus mee om. Organiseer dit voor de hele organisatie, wees daarin niet selectief. Allemaal zaken die in de structuur kunnen worden geregeld.
Kortom, ga niet rennen zonder je veters te strikken. Ideeën en initiatieven vanuit alle hoeken van de organisatie is een groot goed, zolang ze kunnen bouwen en leunen op een sterke structuur.
Lars Weekamp is organisatieadviseur van IJsselvliet.
Zijn opdrachtgevers zijn ondernemers in Noord en Midden Nederland, waarbij de toekomst morgen al voor de deur staat. IJsselvliet daagt deze ondernemers uit de horizon verder te leggen en keuzes te maken. Even stil staan, om vervolgens samen in beweging te komen.
Strategie bepalen, een kwestie van doen.
ynefjrrxnzc@vwffryiyvrg.ay
06 – 82 01 14 78
Gerelateerd nieuws
Koppel je strategie aan het alledaagse werk (column)
Angélica Grote Ganseij ziet strategie onvoldoende uit de verf komen. Hoe mooi de plannen ook zijn, ze integreren niet op …
Investeer in de leiders van je toekomst
Esther Besseling vertelt vol passie over het Management Development Programma dat IJsselvliet bij enkele organisaties houdt. Het is haar overtuiging …
Het is weer tijd voor de voortgangsgesprekken…
Veel managers zien op tegen de ‘rituele dans’ die zich elk jaar afspeelt; de functionerings- en beoordelingsgesprekken. Steeds vaker zien …