Waardecreatie in sociale en ecologische aspect
Veel organisaties bepalen doelen. Dat stelt in staat om te bepalen in hoeverre de organisatie succesvol is met haar activiteiten. In veel gevallen worden deze doelen geformuleerd in financiële termen. Logisch, kan je stellen, want zonder een financieel gezonde positie kan er per definitie geen sprake zijn van succes. Tegelijkertijd is het eenzijdig, want de omgekeerde redenering gaat niet op. Bij een gezonde financiële positie is er niet vanzelfsprekend ook sprake van succes, wanneer je dit in breder perspectief bekijkt. Juist dát is wat steeds meer organisaties doen; naast financieel resultaat ook nadrukkelijk succesfactoren benoemen op sociaal en ecologisch vlak. We noemen dat integrale lange termijn waardecreatie; ondernemen met duurzame impact.
Tijdens ons digitale congres op 15 februari hebben we met ruim 50 ondernemers ervaringen gedeeld over de manier waarop deze visie op waardecreatie zich praktisch laat vertalen. Hoe houden financiële, sociale en ecologische doelstellingen elkaar in balans? Wat betekent dit voor het businessmodel? Hoe krijgt dit een plaats in besluitvorming? Waarin wordt het zichtbaar dat we op een andere manier kijken en sturen? Al dit soort vragen zijn aan bod gekomen.
Ter illustratie deel ik graag het verhaal van Leadax, een van de presentaties tijdens ons congres. Deze producent gebruikt een afvalproduct (een folie uit gebarsten autoruiten) om een nieuw product te maken dat kan dienen als alternatief voor het gebruik van lood in de bouwsector. De ecologische impact is groot; minder afval, minder gebruik van (toxisch) lood en een volledig recyclebaar product. En niet onbelangrijk; de prijzen zijn competitief en de businesscase is positief. Toch heeft dit laatste niet vooropgestaan in de drijfveren in de totstandkoming van Leadax. Het creëren van waarde uit een afvalproduct en het reduceren van de milieu-impact staan vormen de basis, de financiële resultaten zijn randvoorwaardelijk. Het gaat hier om een integrale waardecreatie voor de lange termijn. Lees hier het verhaal van Leadax.
Naast deze ecologische impact kan er ook in sociaal opzicht impact worden gemaakt. Collega Esther Besseling bespreekt een mooi voorbeeld van een onderneming die het sociale aspect sterk vormgeeft: VDR Bouwgroep B.V. Denk bijvoorbeeld aan de wijze waarop de VDR zich zorgzaam opstelt voor het welzijn van de medewerkers. Je leest er hier meer over. Wil je nog meer geïnspireerd raken over de manier waarop het ecologische aspect van je organisatie versterkt kan worden, lees dan ook eens de bijdrage van Hendri Meilink.
Hij vertelt over Aebi Schmidt Nederland B.V., die de ecologische doelstellingen weer op een geheel andere, eigen wijze inkleden.
Ik kan me daarnaast ook voorstellen dat je graag eens van gedachten wilt wisselen hoe binnen jouw organisatie de integrale lange termijn waardecreatie vorm kan krijgen. Laat het mij weten, de koffie staat klaar!
Eric Moen, Directeur IJsselvliet
06 43 37 88 16
Gerelateerd nieuws
Onze versnellingstafel over de korte keten van de Flevose sojaboon was een succes!
Is de foodketen klaar voor verse sojabonen uit Flevolandse Klei? Die vraag stond centraal bij onze twee versnellingstafel met Rabobank. …
Durven directies nog rolmodel te zijn?
Een ambitieus topteam zit niet in de dug-out Hendri Meilink Vanaf de tribune zie ik ‘m wekelijks wat verdwaasd rondlopen. …
Waarom strategie áltijd over goed leiderschap gaat
Een papieren strategie heeft vaak maar weinig zin. Gelijk met het ‘afronden’ van je strategisch plan, begint de roep om …