Optimisme in het familiebedrijf: jouw kracht of jullie valkuil?
Hoe goed ben je als eigenaar van het familiebedrijf écht voorbereid om tijdig te handelen? Of werkt het conservatieve karakter van het familiebedrijf jou nu tegen? Wat doe je, wil jij voorkomen dat je dit najaar bij je medewerkers en je aandeelhouders aan moet kloppen met slecht nieuws?
Familiebedrijven zijn wereldwijd verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de economie en de werkgelegenheid, zo ook in Nederland. Ze zijn uniek, gebouwd op emotionele banden en sterk verankerde waarden; dit is de kracht van menig familiebedrijf! Tegelijkertijd worden nu de vele familiebedrijven die Nederland rijk is – net als alle andere bedrijven – ook getroffen door de coronacrisis.
Uit onderzoek naar de effecten van de coronacrisis op familiebedrijven, uitgevoerd door Nyenrode Business Universiteit en RSM, blijkt dat ook familiebedrijven worstelen met de onzekere toekomst. Familiebedrijven die langer bestaan, hebben door de jaren heen wat vet op de botten kunnen creëren, waardoor ze het wellicht wat langer kunnen volhouden van andere ondernemers. Maar, ook hier is een omzetdaling van 40% geen uitzondering. Sommigen hebben in de afgelopen maand hun winst over 2019 al zien verdwijnen! De grote klap wordt overigens door hen pas in de 2de helft van dit jaar verwacht.
De grote vraag is nu: hoe bereid jij je voor op deze ontwikkeling? Wat moet je als familiebedrijf doen om deze klap beter op te kunnen vangen?
Aan de slag!
Ervan uitgaand dat het klopt dat die klap pas in de 2de helft van dit jaar wordt verwacht, is het nu de tijd om aan je bedrijf te werken en doelen en strategie onder de loep te nemen. Hoe ga je in deze veranderende omstandigheden de doelstellingen voor de korte en middellange termijn halen? In tijden van crisis is er geen tijd te verliezen. Want, er is geen tijd en energie om ellenlange sessies op de hei te hebben en maanden aan een nieuwe strategie te werken. Snelheid van handelen en denken in scenario’s is nu noodzakelijk! Wat ons betreft hoeft het opstellen van een strategie geen maanden te duren, zelfs geen weken: het is eerder een kwestie van dagen om aan de slag te gaan! Overigens, een 3-daagse ‘snelkookpansessie’ waar de strategie wordt uitgewerkt, kan het familiebedrijf helpen voorbereid te zijn op deze grote klap.
Optimistisch over de toekomst
Familiebedrijven zijn en blijven anders en bijzonder. Ze kenmerken zich door de langetermijnvisie en blijven optimistisch over de toekomst. Juist nu komt deze waarde sterk naar voren. Familiebedrijven kijken vooruit en blijven investeren in innovatie, organisatie en mensen om sterker uit deze crisis te komen. Personeel ontslaan is iets waar familiebedrijven liever nog niet aan denken, want, de band is hecht tussen hen en het personeel. Familie-eigenaren zijn daarom bereid in te teren op eigen vermogen en af te zien van dividend.
Wij zien ook dat de tijd benut wordt om te reflecteren op hoe het familiebedrijf georganiseerd is. Hoe afhankelijk is het bedrijf van de familie in strategie en besluitvorming? Kunnen er structuren worden opgetuigd waardoor de afhankelijkheid wordt verminderd?
Als je het ons vraagt, is dit ook een tijd om de generaties eens onder de loep te nemen. Zeilen met mooi weer kunnen we allemaal, maar hoe sterk staan de generaties in hun schoenen (nu en in de toekomst) in tijden van crisis en onverwachte situaties? Is de volgende generatie goed voorbereid op een dergelijke rol en verantwoordelijkheid? Wat vraagt deze tijd van het leiderschap?
Optimisme als kracht
Gezamenlijk reflecteren op de huidige doelstelling en strategie van het familiebedrijf? Toekomstige scenario’s ontwikkelen? De governancestructuren en het leiderschap van de generaties van de toekomst onder de loep nemen? IJsselvliet reikt je graag de hand.
Wil je weten wat wij voor u, jou kunnen betekenen? Neem contact op met een van de adviseurs van ons team dat zich bezighoudt met families, familiebedrijven en de opvolgende generatie.
Gerelateerd nieuws
Hoe krijg je synergie in je strategie? (Column)
“Bij veel strategieën ontbreekt de meest cruciale factor: synergie,” stelt Guus Albracht. “Terwijl een strategie zonder synergie waardeloos is. Een …
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.