Het verhaal van de Virtuele Ronde Tafels (samenvatting)
IJsselvliet en Flatland hebben na de start van de Covid-19 crisis het initiatief genomen om ondernemers en directeuren uit te nodigen deel te nemen aan een virtuele ronde tafel. Gewoon, om alles even ‘van je af te praten’.
Maar ook, om ervaringen uit te wisselen en ideeën op te doen. Het bleek te werken, omdat het helpt te weten dat u niet de enige bent die problemen heeft door zo’n bijzonder ingrijpende gebeurtenis als Covid-19. Als blijvende herinnering aan de gesprekken werden deze virtueel op beeld vastgelegd.
Gebeurtenissen in de tijd
Welke belangrijkste ontwikkelingen hebben wij tot nu toe gezien aan de Virtuele Ronde Tafels? We willen er een aantal uitlichten.
1. Overleven, bezinnen en scenario`s
- Van onzekerheid in een rollercoaster naar een analyse van de financiën;
- Van wakker liggen naar zoeken naar alternatieven;
- Van afzeggen van opdrachten naar nadenken over hoe u sterker uit de crisis komt;
- Van crisismanagement naar voorzichtig kijken naar de toekomst;
- Oftewel: scenario’s maken en regie pakken.
2. Verbinding en snel veranderen
- Medewerkers die verrassen, zowel in positieve als in negatieve zin. Hoe houd u mensen vast en met elkaar in verbinding nu het nieuwe van de crisis er wel af is en thuis virtueel werken misschien wel business as usual is?
- Veranderen kan nu ineens heel snel. Ja, ook een leuke. Deden ze in het onderwijs al jaren over digitalisering, nu was het in een paar dagen ‘up and running’. Natuurlijk, niet perfect, maar het werkte en het kon tot ieders verbazing. Zo ziet u maar wat een crisis ook kan realiseren.
3. Leiderschap, vertrouwen en openheid
- Schoonmaken; spreekwoordelijk dan. Een crisis vraagt om als leider op te staan. Het biedt kansen om nu echt relaties, klanten en medewerkers tegen het licht te houden. Veranderingen doorvoeren en een andere manier van werken gaan ontdekken.
- Vertrouwen lijkt niet verrassend als het op afstand werken normaler wordt. Dat gaat toch niet zonder frequent online contact en openheid?
Verder, is wat ons betreft, de afdronk van de virtuele ronde tafels tot nu toe, dat:
- we de eerste schok van de Covid-19 crisis nu wel te boven zijn;
- we weer in wat rustiger vaarwater terecht aan het komen zijn;
- onzekerheid nog niet weg is (of dat überhaupt mogelijk is trouwens…);
- balans tussen thuis en op de zaak werken in veel situaties wordt heroverwogen en mogelijk tot nieuwe inzichten en werkwijzen gaat leiden;
- een financiële buffer in de zaak een goed idee is (had u het maar eerder gedaan);
- visueel maken van gesprekken enorm waardevol is voor vasthouden van het verhaal (naast dat het gewoon leuk is).
Onze visie op de gebeurtenissen
We lijken inderdaad in wat rustiger vaarwater terecht te komen. Maar dat kan ook bedrieglijk zijn als het virus zich ineens weer heftiger zou gaan manifesteren. We zijn in de afgelopen weken overspoeld met tal van deskundigen en goeroes, die ons het ene na het andere toekomstbeeld schetsen en ons vertellen wat we zouden moeten gaan doen.
Maar ja, als er sprake is van echte onzekerheid kan niemand de toekomst voorspellen met enige mate van zekerheid. De goeroes al helemaal niet. Extrapolatie van trends en ontwikkelingen is dan ook redelijk zinloos geworden.
De enige oplossing lijkt te zijn, als varen in de mist, het schip drijvende houden, de bemanning gemotiveerd houden en heel langzaam, stap voor stap, te handelen naar bevind van zaken met het doel voor ogen.
Perspectief en richting helpen daarbij natuurlijk wel. Maar die zult u vooral zelf moeten bepalen. En ja, garantie op succes heeft u niet. Had u trouwens ook niet. Maar dat waren velen vergeten. Net zoals ze vergeten waren dat bij goed ondernemerschap een buffer hoort voor mindere tijden. En dat bij goed ondernemerschap hoort dat u enerzijds zo veel als in het vermogen ligt zorgt voor uw medewerkers en de samenleving (waarin zij en u samen verkeren) en anderzijds het contact met uw stakeholders goed onderhoudt.
Overigens, voorgaande bestond allemaal al. We noemden het Rijnlands denken. In tegenstelling tot Angelsaksisch. Lange termijn-waardecreatie als maatstaf ten opzichte van kortetermijngewin voor de aandeelhouder. Het hebben én houden van deze focus, gecombineerd met ondernemerschap maakt de kans op overleven – en/of kansen benutten die zich juist nu voordoen – groter.
Wij wensen u veel succes met het navigeren in de mist, focus op volledige en transparante besluitvorming en verbinding met stakeholders. Vergeet hierbij niet om alle verhalen vast te leggen op beeld!!
Gerelateerd nieuws
Hoe krijg je synergie in je strategie? (Column)
“Bij veel strategieën ontbreekt de meest cruciale factor: synergie,” stelt Guus Albracht. “Terwijl een strategie zonder synergie waardeloos is. Een …
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.