Hoe bepaalt u de koers?
Navigeren in tijden van onzekerheid
Download hier de volledige toelichting
Herkent u dat? Dat het nu soms voelt als varen in de mist? Zonder misthoorn, zonder kaart, maar wel met een schip met bemanning die verder wil?
Strategievorming voor de komende 2 – 3 jaar staat in de huidige tijd in een ander licht, nu er een mist van onzekerheid over onze toekomst ligt. Is vooruitkijken op basis van trends en ontwikkelingen nog wel zo relevant? En, om in de metafoor te blijven, wat nu? Zeilen strijken? Motor uitzetten? Koers bijstellen? Of gewoon doorgaan op de koers die al was ingezet?
Net zoals ontdekkingsreizigers
Die mist dwingt ons anders te navigeren. Tegelijkertijd houden we, net als Vasco da Gama of Columbus (beiden ontdekkingsreiziger uit de 14de eeuw), ook het perspectief voor de langere termijn vast. Want perspectief en richting blijven nodig om in beweging te blijven, om te kunnen handelen.
Ondernemen is omgaan met onzekerheid. Is de essentie van ondernemerschap anderzijds niet juist dat je hiermee om kunt gaan? Juist nu komt het er op aan. Op aanpassingsvermogen. Flexibel zijn. Tegen een stootje kunnen. Net zoals de mentaliteit van die ontdekkingsreizigers, zou je kunnen zeggen.
Uw strategie in één dag
Om perspectief en richting concreet te maken hebben wij een aanpak ‘Strategie in drie dagen’. Na drie dagen maken gedegen inhoud in combinatie met pakkende visuals uw plan compleet en ligt er een krachtig verhaal voor alle betrokkenen.
Alleen, in een omgeving met een hoge mate van onzekerheid geldt dat:
- Perspectief en richting kiezen vaker, korter en sneller moet;
- Doen en denken in balans met elkaar moeten zijn;
- De meest waarschijnlijk te verwachten realiteit uitgangspunt voor handelen is geworden.
Daarom hebben wij, Flatland en IJsselvliet, de handen ineen geslagen en een online dagprogramma ontwikkeld waarbij u in één dag, volledig virtueel, uw perspectief en richting vaststelt in woord én beeld. Met acties voor morgen en overmorgen, zodat u direct aan de slag kunt.
Hoe zo’n dag in z’n werk gaat, wat dit voor u betekent aan voorbereiding en wat de investering bedraagt, ziet u in de bijlage.
Ons doel? Dat u sterker uit de crisis komt dan voordat de mist ons overviel. IJsselvliet helpt u graag te bepalen welke kant u opgaat. Stap voor stap.
Wij zijn er klaar voor. U ook?
Gerelateerd nieuws
Hoe krijg je synergie in je strategie? (Column)
“Bij veel strategieën ontbreekt de meest cruciale factor: synergie,” stelt Guus Albracht. “Terwijl een strategie zonder synergie waardeloos is. Een …
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.