Sterker uit de crisis
Sterker uit de crisis!
In deze serie van blogs staan wij stil bij de verschillende thema’s die relevant zijn om te zorgen dat u en uw organisatie sterker uit deze Covid-19 crisis komen. De impact van Covid-19 op organisaties is heel verschillend. Waar de één floreert, heeft de andere serieuze problemen om te overleven. Elke situatie vraagt om andere oplossingen en heeft andere aandachtspunten. Deze eerste blog gaat over hoe nu invulling te geven aan strategievorming. We moeten immers wel door, maar hoe?
Bezig zijn met de toekomst van de organisatie en hoe daar te komen, oftewel strategievorming, is natuurlijk niet nieuw. Dat deden we ook voor deze crisis. Maar hoe doen we dat nu. Moet dat nu anders?
De safetycar
Nu het Formule 1 seizoen weer is begonnen, is een vergelijking hoe het er daar aan toe gaat in relatie tot strategievorming interessant. Voor degenen die bekend zijn met de Formule 1 is daar het fenomeen safetycar. De safetycar komt op de baan als er een ongeluk is gebeurd, waardoor racen op volle snelheid niet meer veilig is. Als deze safetycar op de baan komt, mag er niet meer worden ingehaald en moeten alle auto’s verplicht minder hard rijden. Pas als de situatie weer veilig is, verlaat de safetycar de baan en mag het gaspedaal weer volledig worden ingetrapt. Wat is dan de strategie van de meeste raceteams? Die rijden zodra de safetycar op de baan komt direct naar de pitstraat om nieuwe banden op de auto te doen, zodat als er weer op volle snelheid gereden mag worden hun auto daar optimaal klaar voor is. Zij verliezen relatief weinig tijd ten opzichte van de concurrenten want er wordt veel langzamer gereden dan wanneer ze de pitstop zouden doen als de race in volle gang is.
De huidige situatie kan, in veel sectoren van de economie, best vergeleken worden met een ernstig race-incident. Het gaat minder snel en sommige sectoren zijn zelfs nagenoeg tot stilstand gekomen. Analoog aan de Formule 1 is het nu zaak om de eigen organisatie in de pitstraat te zetten. Dit om ervoor te zorgen dat als de economie weer gaat versnellen de organisatie er klaar voor is en sneller dan de concurrenten kan reageren op de mogelijkheden die zich aandienen.
Waar checken we op?
De vraag is wel waar in de pitstraat naar gekeken moet worden. Alleen ‘banden wisselen’ zou weleens niet genoeg kunnen zijn. De huidige situatie vraagt om een meer gedetailleerde ‘zomercheck’ op basis van een gerichte checklist. Dit is geen uniforme checklist zoals bij de garage, maar deze checklist is, afhankelijk van de omstandigheden, voor elke organisatie anders. Begin daarom met het opstellen van die checklist. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende vragen:
- Is mijn businessmodel toekomstbestendig?
- Weten we waar we het geld nu verdienen en waar denken we dat in de toekomst te doen?
- Waar moet de focus in Q3, Q4 en 2021op liggen?
- Heb ik nog het juiste team om mij heen, gegeven de vraagstukken waar we voor staan?
- Wat betekent meer thuiswerken en de bestaande onzekerheid voor de betrokkenheid en gesteldheid van mijn medewerkers?
- Moeten we anders gaan sturen?
- Hoe lang hebben we nog liquiditeit om de organisatie draaiende te houden?
- Waar zit ruimte in onze contracten?
- Lopen we risico’s met onze bestuurdersaansprakelijkheid?
Dit is een beperkte opsomming van punten voor de checklist. We weten zeker dat u er meer kunt opnoemen.
Varen in de mist
Een extra complicatie is dat er op dit moment nog veel onzekerheden zijn. Komt er een tweede golf? Wat wordt het ‘nieuwe normaal’? Wat gaan Nederland en Europa doen? Allemaal zaken die van grote invloed kunnen zijn op uw organisatie en de te voeren strategie. Maar hoe hiermee om te gaan als de antwoorden nog niet bekend zijn. Moet ik gaan inkrimpen of juist uitbreiden. Snijden in de uitgaven, maar hoe diep dan of juist nu investeren? Twee of drie jaar vooruit kijken is ineens een heel stuk lastiger geworden. Maar toch moet u door en nu beslissingen nemen welke strategie te volgen. Of zoals premier Rutte zei: “Met 50% van de kennis 100% van de beslissingen nemen”. Best uitdagend, zeker als het om de eigen onderneming en mogelijk ook om uw eigen geld gaat. Daarnaast gaat het bij de besluitvorming ook over mensen en collega’s die mogelijk al jaren bij de organisatie betrokken zijn.
Wij noemen dat navigeren in de mist. Dat vraagt om een andere aanpak en deels andere vaardigheden. Goed om je heen kijken of de mist dunner of juist dikker wordt. Werken met scenario’s wat u denkt te gaan zien als de mist is opgetrokken. Keuzes maken aan de hand van het meest waarschijnlijke scenario.Het strategische besluitvormingsproces kort cyclisch inrichten om zo sneller te kunnen reageren als de mist optrekt of zich wijzigende scenario’s om een directe aanpassing van de strategie vragen. Hoe ziet uw Covid-19 dashboard eruit waarop u gaat sturen en hoe haakt u uw thuiswerkende collega’s aan om actiegericht met elkaar aan de slag te zijn zonder te veel vergadertijd te verliezen?
Voldoende uitdagingen voor deze zomer. Wilt u er eens over van gedachten wisselen hoe dit proces vorm te geven of weten welke checklist wij bij u zouden gebruiken? Wij komen graag bij u op de koffie of gaan het gesprek digitaal aan.
Succes met navigeren!
Over deze blogreeks
Vanuit hun verschillende disciplines voorzien IJsselvliet Strategie & Realisatie, IJsselvliet Interim Management en Marxman Advocaten samen in integrale oplossingen voor actuele uitdagingen. Van strategische vraagstukken, geïmplementeerde oplossingen, grip op liquiditeit, benutten groeikansen tot reorganisatie, herstructurering en andere insolventievraagstukken. In deze blogreeks komen diverse actuele onderwerpen aan de orde. Dit is de eerste uit de reeks.
Wilt u ook sterker de crisis uit komen en weten hoe u grip krijgt en houdt op de ontwikkelingen in uw organisatie? Neem dan contact met ons op.
Gerelateerd nieuws
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.
Leiderschap. Komt dichtbij hè? 3 tips
3 onmisbare stappen van leiderschap in strategie-realisatie Ik word steeds vaker gebeld over leiderschap. Met name door groeiende bedrijven, waar …