“Het middenbedrijf heeft de toekomst in handen”
Het middenbedrijf heeft de toekomst in handen
Vorige week verscheen een mooi artikel van het FD, waarin de welverdiende loftrompet voor MKB-ondernemers wordt gestoken. MKB-ers zijn niet druk met het “managen van de beeldvorming”, maar zwoegen voor echte maatschappelijke impact.
Een terechte erkenning voor de inspanningen! Want met het actuele vergrootglas op duurzaamheid mis je wellicht iets cruciaals; de drang die het middenbedrijf al decennia van nature heeft:
Zorg voor hun stukje wereld.
In essentie is IJsselvliet in 2008 juist om deze reden ontstaan. Wij krijgen energie van de bevlogen ondernemer, die met lokale middelen antwoorden moet vinden op wereldwijde transities. Soms met handen in het haar, maar altijd met de voeten in de modder.
In een tijd waar de aandacht vaak uitgaat naar multinationals en vuistdikke rapportages. Daar waar de papierbak iedere week overvol wordt afgevoerd, en de kelder vol kasten met stofhappende adviezen staat. Waar het tapijt uitgerold wordt voor bosjes consultants.
Waar volgens Naomi Ellemers (FD) vooral geïnvesteerd wordt in “procedures, functionarissen en rapportages die de buitenwereld moeten overtuigen van hun maatschappelijke betrokkenheid.”
Daarom gaan wij zo graag samen met MKB-ondernemers aan de slag. Daar worden goedkope praatjes en luchtfietserij niet geslikt. Daar doet iedere euro ertoe. En staat de verantwoordelijkheid voor medewerker en omgeving hoog op het prioriteitenlijstje.
Het middenbedrijf is selectief, omdat acties gewoon effect moeten hebben in de praktijk. Niet op papier. Ze zijn kritisch, om succes te bereiken met de beschikbare – veelal – eigen middelen.
Het mooie daarvan? De gemeenschappelijke overtuigingen bepalen de richting.
“Aan de mkb-bedrijven is dan ook veel duidelijker te zien dat zij zich inspannen om daadwerkelijke veranderingen tot stand te brengen, (…) zoals het vertrouwen van klanten, de relatie met leveranciers, en transparantie tegenover medewerkers. De wettelijke verplichting bleek niet doorslaggevend.”
Logisch, wanneer je de zorgplicht voelt voor 150 gezinnen.
—
Gebaseerd op een artikel uit het FD van Naomi Ellemers. https://fd.nl/opinie/1493820/het-mkb-wil-echt-veranderen-en-dat-verdient-onze-steun?utm_medium=social&utm_source=app&utm_campaign=earned&utm_content=20231027&utm_term=app-ios&gift=agRf7
Gerelateerd nieuws
Hoe krijg je synergie in je strategie? (Column)
“Bij veel strategieën ontbreekt de meest cruciale factor: synergie,” stelt Guus Albracht. “Terwijl een strategie zonder synergie waardeloos is. Een …
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.