Koppel je strategie aan het alledaagse werk (column)
Strategie, hoe werkt dat? Koppel je strategie aan het alledaagse werk
Angélica Grote Ganseij
Te vaak zie ik hoe een strategie met veel bombarie wordt aangekondigd, maar vervolgens niet van de grond komt. De reden?
Een gebrekkige diagnose van wat deze verandering werkelijk betekent voor de organisatie en haar mensen. En een gedegen veranderplan om de gekozen strategie te realiseren.
Strategie wordt vaak overdreven (“als we eenmaal die strategie hebben, komt alles goed”), of juist gebagatelliseerd (“van plannen op papier komt niemand in beweging”).
Ik denk dat beiden strategie niet begrijpen. In de kern is strategie keuzes maken over positionering, en de gehele organisatie daarmee in lijn brengen. Beide wordt vaak vergeten.
Bijvoorbeeld zo:
-
- Er worden alleen prachtige marketingzinnen op papier gezet. Over purpose, visie en missie.
- Er worden omvangrijke lijsten met projecten opgesteld, maar de samenhang en doel ontbreekt.
- Er worden wel doelen gesteld, maar het is onduidelijk welk grotere geheel het moet dienen en/of hoe de doelen behaald gaan worden
- Er wordt niet nagedacht over de samenhang van de strategische richting met de organisatiestructuur, cultuur en veranderingen in werk
Het gaat mij nu even om dat laatste punt.
Strategie wordt te vaak niet gekoppeld aan het werk en gedrag van elke dag. Als jullie strategie bijvoorbeeld flexibiliteit en snelle innovatie verlangt, moet de cultuur dit niet alleen waarderen, maar actief aanmoedigen, belonen en faciliteren. Dat laatste is óók een procesvraagstuk.
Isoleer strategie niet tot een jaarlijks salesplan over de USP en KPI’s van je bedrijf. Dat is veel te smal. Beschouw alle processen, communicatie en werkzaamheden als onderdeel van je strategie.
Neem de proef eens op de som en stel je directieteam deze strategische vragen (en zo zijn er nog tientallen voorbeelden):
-
Hoe stimuleren hiërarchische én communicatieve lijnen een effectieve* samenwerking tussen mensen en disciplines?
-
Hoe dragen onze huidige dagelijkse routines en werkprocessen bij aan meer ruimte creëren voor innovatie of klantgericht werken?
-
Hoe dragen onze huidige feedback- en beoordelingsprocessen bij aan de stimulering van innovatie?
-
Draagt de fysieke werkomgeving bij aan het stimuleren van meer samen werken?
-
Welke veranderingen zijn nodig in onze huidige werkprocessen, en hoe ondersteunen wij onze medewerkers om zich hierop aan te passen.
Strategie omvat óók deze thema’s. Over cultuur, structuur, het dagelijks werk en processen. Dat komt dichtbij de dagelijkse praktijk, hè? Gelukkig, want strategie is nóóit relevant als papieren tijger.
Daarom bekijken we organisaties integraal, opgeknipt in onze 6 hefbomen. Om focus aan te brengen, de organisatie te stroomlijnen, en medewerkers betrokken te houden.
Kortom, succes in een snel veranderende wereld vraagt om een hecht samenspel tussen structuur, cultuur en omgeving. Een strategie kan pas effectief zijn als elk onderdeel van de organisatie ermee is doordrenkt. Alleen dan kan een organisatie niet alleen overleven, maar daadwerkelijk floreren.
*) ‘Effectieve samenwerking’ is natuurlijk een subjectief begrip. Voor ieder bedrijf is dit anders. Operationaliseer je definities, om duidelijkheid in de uitvoering te hebben.
Angélica Grote Ganseij is organisatieadviseur van IJsselvliet.
Met haar passie voor het ontwikkelen en realiseren van strategieën ondersteunt Angélica organisaties bij het vormgeven van hun toekomst. Concreet door het combineren van strategische inzichten met praktische handvatten, zodat je weet waar te beginnen en welke stappen te nemen voor verbetering.
Strategie bepalen, een kwestie van doen.
natryvpntebgrtnafrvw@vwffryiyvrg.ay
06 – 45 32 14 40
Gerelateerd nieuws
Je hoeft geen ondernemer te zijn om ondernemerschap te tonen
Lars Weekamp ziet te weinig ondernemerschap in organisaties. Daarvoor laten vel organisaties een belangrijk deel van de aanwezige denkkracht en …
Investeer in de leiders van je toekomst
Esther Besseling vertelt vol passie over het Management Development Programma dat IJsselvliet bij enkele organisaties houdt. Het is haar overtuiging …
Het is weer tijd voor de voortgangsgesprekken…
Veel managers zien op tegen de ‘rituele dans’ die zich elk jaar afspeelt; de functionerings- en beoordelingsgesprekken. Steeds vaker zien …