Alignment
Wanneer je als organisatie in een prijsvechtersmarkt zit, waar de grootste uitdaging zit om een scherpe verkoopprijs te kunnen hanteren, dan is het niet houdbaar om tegelijkertijd maximale kwaliteit van jouw product of dienst na te streven.
Dit voorbeeld is dan wellicht evident, maar in de praktijk zien we vaak dat organisaties activiteiten of processen in stand houden die niet meehelpen om de doelen te bereiken. Met andere woorden; de organisatie is niet volledig uitgelijnd op waar zij naar toe wil.
Wanneer wij met vraagstukken op dit vlak bezig gaan, dan kijken we in essentie naar twee zaken:
Hoe functioneren de managementsystemen? Welke structuur kent de organisatie en wordt daarbinnen gestuurd voor het bereiken van de doelen?
Is de organisatie in staat om effectieve plannen te maken en uit te voeren? Geeft de organisatie zichzelf een realistische opdracht? Hoe lopen de processen om de executiekracht te maximaliseren?
Wanneer managementsystemen of processen niet volledig effectief of efficiënt zijn, dan kan dat allerlei oorzaken hebben. Soms ontstaat het door ‘we doen het altijd al zo’, een bepaalde mate van gewoonte en bedrijfsblindheid. In andere gevallen ligt de oorzaak in onstuimige groei of juist krimp. Wat de reden ook is, voor heel veel organisaties geldt dat het zinvol is om met regelmaat te toetsen of de inrichting van de organisatie volledig past bij de doelen die er nagestreefd worden.
Referenties
Op onze pagina ‘Voor wie werken wij‘ zijn meerdere verhalen te lezen van klanten waar we hebben mogen ondersteunen in vraagstukken op het vlak van alignment. Lees onder andere de verhalen van Fijn Wonen, Van der Sluis en Verbruggen.
Lees hier meer in één van onze blogs, over ‘Krachtige managementsystemen’
Lees hier meer in één van onze blogs, over ‘Effectieve actieplanning en -uitvoering’
"Als ondernemer leef je vaak in de waan van de dag, er wordt te veel aandacht besteed aan urgente zaken en onvoldoende aan de belangrijke zaken (visie en strategie). Als ondernemer moet je leidinggeven, duidelijkheid hebben in verantwoordelijkheden en taken binnen de organisatie en jouw medewerkers inspireren met de passie voor het bedrijf en haar klanten. Maak gebruik van expertise die je zelf niet in huis hebt. Een externe partij kan voor verfrissende inzichten zorgen, waar de gehele organisatie profijt van heeft en zorgt voor meer focus op de core business van het bedrijf. “Als ik aan IJsselvliet denk, dan denk ik aan professioneel, vakkundig, scherp en sturend” geeft Wouter aan. En het woord inspirerend mag zeker niet ontbreken."
Meer informatie