Sturen op integrale waarde
Sturen op integrale waarde
Enkele weken geleden organiseerden wij een online congres waarin we met ondernemers zochten naar een antwoord op de vraag: Hoe maakt jouw strategie duurzame impact? Het was een leerzame en inspiratievolle middag, waar we natuurlijk geen eenduidig antwoord konden vinden. Sociale en ecologische initiatieven en inzet is vaak sterk afhankelijk van interesses, kwaliteiten en (financiële) mogelijkheden. Wat wel duidelijk werd is dat duurzame impact betekent sturen op een balans van verschillende aspecten, integrale waarde: Sociale, Ecologische en Financiële waarde.
Zie Waardecreatie in sociale en ecologische aspect | Waardecreatie vanuit sociaal perspectief | Waardecreatie in ecologische zin voor artikelen en presentaties.
Ecologische waarde
We zoomen in op Ecologische waarde. Hiermee bedoelen we: doelstellingen, activiteiten en maatregelen die expliciet gericht zijn op de impact van uw organisatie op het milieu, natuur en leefomgeving. Denk hierbij aan minimalisatie van de negatieve gevolgen van organisatie-activiteiten of vergroten van de bijdrage aan het behoud van een gezonde natuur en leefomgeving.
En nu praktisch: de R-ladder voor circulariteit
Een belangrijke manier om te werken aan de Ecologische waarde is een circulair businessmodel. De eerste stap die kan worden gezet is na te denken over het nuttig toepassen van materialen. Bijvoorbeeld het recyclen van plastic om bijvoorbeeld bloempotten mee te maken.
Een tweede stap is het verlengen van de levensduur van product of onderdelen bijvoorbeeld door het te moderniseren of te repareren. Ook het gebruiken van afgedankte producten of onderdelen in een nieuw product horen hieronder. Het aanbieden van refurbisht iPhones is hiervan een voorbeeld. De iPhone wordt opgeknapt, een scherm wordt bijvoorbeeld vervangen en de iPhone wordt weer verkocht met garantie.
De laatste stap is het verminderen van het grondstof gebruik of op een heel andere manier het product te benaderen (Rethink) waardoor bijvoorbeeld er intensiever gebruik van wordt gemaakt. Een goed voorbeeld is het verkopen van aantal wascycli in plaats van een wasmachine. In het eerste geval ligt de focus op het gebruik in plaats van op het bezit. Uiteraard moet daar goed over worden nagedacht. Bedrijven onderschatten de gevolgen van een dergelijke transitie van het businessproces nog wel eens (Designing a Circular Business Strategy That Works, Luk Van Wassenhove, INSEAD | March 30, 2022). Essentieel is begrip van de kostenstructuur en begrip van de markt; wat wil de consument maximaal betalen.
In het onderstaande figuur zijn de 3 stappen van circulaire strategieën in een zogeheten R-ladder weergegeven (bron : https://www.pbl.nl/publicaties/circulaire-economie-innovatie-meten-in-de-keten)
Ecologische BHAG
Uiteindelijk gaat het niet om mooie ideeën maar om een duidelijk geformuleerde strategie met bijbehorende uitvoeringsagenda die aanzet tot handelen: doen.
Uiteraard start een dergelijke exercitie bij duidelijke visie op de positie en rol van de organisatie in de branche: waar sta je en waar wil je naar toe en zorg je dat er een competitief voordeel wordt behaald.
Naast het financiële en het sociale aspect is het dus belangrijk om (in balans met deze aspecten) het ecologische aspect te definiëren. Voor welke opgave staat jouw onderneming als het gaat om circulair? In workshop waarbij we organisaties helpen die scherp te krijgen zijn we opzoek naar de BHAG (Big Hairy Audicious Goal), een doelstelling die de organisatie oprekt naar een nieuw niveau van ecologische bedrijfsvoering.
Gerelateerd nieuws
Durven directies nog rolmodel te zijn?
Een ambitieus topteam zit niet in de dug-out Hendri Meilink Vanaf de tribune zie ik ‘m wekelijks wat verdwaasd rondlopen. …
Waarom strategie áltijd over goed leiderschap gaat
Een papieren strategie heeft vaak maar weinig zin. Gelijk met het ‘afronden’ van je strategisch plan, begint de roep om …
Modulair programma Strategie & Duurzaam impact maken
Samen met Provincie Overijssel en Windesheim verzorgt IJsselvliet een programma over Strategie & Duurzaam impact maken. Meer van betekenis zijn, dat is het …