Waardecreatie in sociale en ecologische aspect
Veel organisaties bepalen doelen. Dat stelt in staat om te bepalen in hoeverre de organisatie succesvol is met haar activiteiten. In veel gevallen worden deze doelen geformuleerd in financiële termen. Logisch, kan je stellen, want zonder een financieel gezonde positie kan er per definitie geen sprake zijn van succes. Tegelijkertijd is het eenzijdig, want de omgekeerde redenering gaat niet op. Bij een gezonde financiële positie is er niet vanzelfsprekend ook sprake van succes, wanneer je dit in breder perspectief bekijkt. Juist dát is wat steeds meer organisaties doen; naast financieel resultaat ook nadrukkelijk succesfactoren benoemen op sociaal en ecologisch vlak. We noemen dat integrale lange termijn waardecreatie; ondernemen met duurzame impact.
Tijdens ons digitale congres op 15 februari hebben we met ruim 50 ondernemers ervaringen gedeeld over de manier waarop deze visie op waardecreatie zich praktisch laat vertalen. Hoe houden financiële, sociale en ecologische doelstellingen elkaar in balans? Wat betekent dit voor het businessmodel? Hoe krijgt dit een plaats in besluitvorming? Waarin wordt het zichtbaar dat we op een andere manier kijken en sturen? Al dit soort vragen zijn aan bod gekomen.
Ter illustratie deel ik graag het verhaal van Leadax, een van de presentaties tijdens ons congres. Deze producent gebruikt een afvalproduct (een folie uit gebarsten autoruiten) om een nieuw product te maken dat kan dienen als alternatief voor het gebruik van lood in de bouwsector. De ecologische impact is groot; minder afval, minder gebruik van (toxisch) lood en een volledig recyclebaar product. En niet onbelangrijk; de prijzen zijn competitief en de businesscase is positief. Toch heeft dit laatste niet vooropgestaan in de drijfveren in de totstandkoming van Leadax. Het creëren van waarde uit een afvalproduct en het reduceren van de milieu-impact staan vormen de basis, de financiële resultaten zijn randvoorwaardelijk. Het gaat hier om een integrale waardecreatie voor de lange termijn. Lees hier het verhaal van Leadax.
Naast deze ecologische impact kan er ook in sociaal opzicht impact worden gemaakt. Collega Esther Besseling bespreekt een mooi voorbeeld van een onderneming die het sociale aspect sterk vormgeeft: VDR Bouwgroep B.V. Denk bijvoorbeeld aan de wijze waarop de VDR zich zorgzaam opstelt voor het welzijn van de medewerkers. Je leest er hier meer over. Wil je nog meer geïnspireerd raken over de manier waarop het ecologische aspect van je organisatie versterkt kan worden, lees dan ook eens de bijdrage van Hendri Meilink.
Hij vertelt over Aebi Schmidt Nederland B.V., die de ecologische doelstellingen weer op een geheel andere, eigen wijze inkleden.
Ik kan me daarnaast ook voorstellen dat je graag eens van gedachten wilt wisselen hoe binnen jouw organisatie de integrale lange termijn waardecreatie vorm kan krijgen. Laat het mij weten, de koffie staat klaar!
Eric Moen, Directeur IJsselvliet
06 43 37 88 16
Gerelateerd nieuws
Hoe krijg je synergie in je strategie? (Column)
“Bij veel strategieën ontbreekt de meest cruciale factor: synergie,” stelt Guus Albracht. “Terwijl een strategie zonder synergie waardeloos is. Een …
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.