Aan de slag met strategie
In de achterliggende periode hebben wij stapsgewijs meer verteld over het gedachtegoed van de Winnende Strategie. Zes ’taartpunten’ die volgens ons noodzakelijk zijn, wil je als ondernemer succesvol zijn en blijven. Met elkaar vormen deze facetten, ‘taartpunten’ ons gedachtegoed, onze filosofie. Waar staan wij voor en geloven wij in? Oftewel: ons fundament. Van strategie naar realisatie!
Samenvatting
Strategie en realisatie. Ze kunnen niet zonder elkaar. Twee kanten van dezelfde medaille.
Bij het opstellen en de realisatie van de strategie en realisatie gaat het – uiteindelijk – altijd om drie vragen.
- Wat wil of moet je bereiken?
- Waarom wil of moet je dat bereiken?
- Hoe ga je dat bereiken?
De antwoorden op die vragen vormen de strategie.
Realisatie is aan de slag gaan met het antwoord op de laatste vraag.
Beide – opstellen en realiseren van de strategie – kunnen altijd beter, zo leert ons de praktijk.
De zes ’taartpunten’
Bij die verbetering focussen wij op zes aandachtsgebieden.
- Hoe logisch en helder is de strategie?
- Hoe ambitieus is het topteam?
- Hoe krachtig is de management infrastructuur?
- Hoe effectief is de actieplanning en uitvoering?
- Zijn de medewerkers voldoende kundig en toegewijd?
- Is de cultuur gezond en productief?
Geef je score
Alle zes zijn ze van belang, maar niet op ieder moment even belangrijk. Er is altijd een volgorde, afhankelijk van de situatie, groeidoelstellingen en ambities.
Die wordt bepaald door de score die jij op dit moment geeft op alle aandachtsgebieden. Het aandachtsgebied met de laagste score is dan het startpunt voor verbetering.
Die breng je eerst in balans met het aandachtsgebied wat daarna volgt in jouw score.
Dan pak je de volgende op en zo verder.
Stap voor stap
Door bewust met ieder aandachtsgebied aan de slag te gaan, ga je stapsgewijs op weg naar de realisatie van het plan en de daarin gestelde doelen.
Anders gezegd, je bent voortdurend bezig om de kans op succes te vergroten.
Een relativering: absolute zekerheid heb je nooit. Er kan zich altijd iets voordoen wat je niet had verwacht of dat je niet kent. Dan is het de kunst op de goede manier te handelen met het doel voor ogen.
Checklist voor dagelijks gebruik
Wij hebben de zes blogs over de zes aandachtspunten bij de verbetering van opstellen en realiseren strategie samengevat.
(1) Heldere logische strategie, die antwoord geeft op de vragen als:
- Welke klanten willen we bedienen en met welke producten of diensten willen we dat gaan doen?
- Hoe moeten we het werk organiseren en waar sturen we op?
- Hoe zorgen we ervoor dat de mensen (en middelen) passen en presteren?
(2) Topteam met ambitie, dat zich vooral richt op:
- Stip op de horizon;
- Juiste persoon op juiste plek;
(3) Krachtige management infrastructuur, die bestaat uit
- Het systeem dat de prestatie van de organisatie meet;
- Het systeem dat de toewijzing van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden regelt; en
- Het systeem dat de beloning van de leden van de organisatie regelt.
(4) Effectieve actieplanning en -uitvoering, die zich richt op
- Wat willen we bereiken en waarom?
- Wanneer is het klaar en tegen welke kwaliteit?
- Wie en wat hebben we daarbij nodig?
(5) Kundige en toegewijde medewerkers, waarbij het gaat om:
- Passen: past de medewerker bij de club qua kunnen en willen
- Presteren: levert de medewerkers wat hij of zij moet leveren binnen de regels van het spel?
(6) Gezonde en productieve cultuur, gericht op:
- Hoe mensen met elkaar omgaan: onafhankelijkheid versus afhankelijkheid;
- De dominerende houding ten aanzien van verandering: flexibiliteit versus stabiliteit.
Kortom, strategie en realisatie vraagt voortdurende aandacht en onderhoud van iedereen die betrokken is bij de organisatie.