Topteam met ambitie (2/6)
Op welke manier zorgt u ervoor dat de gekozen strategie door de organisatie, uw team, uw mensen wordt gedragen?
Even opfrissen: eerst de basis. Wat is een organisatie en wat is een strategie?
Een organisatie is een groep mensen met een (of meer) gemeenschappelijk(e) doelstelling(en). Die doelstellingen zijn afgeleid van de missie en visie van de organisatie. De missie is waar je voor staat en waar je voor gaat. De visie omvat de invulling van de rol en positie die je wilt innemen in de markt, gelet op alle relevante ontwikkelingen.
De strategie zien wij als een plan voor de middellange termijn – zeg zo’n 3 jaar – om de doelstellingen te realiseren. Het wordt dan heel concreet; wát gaan we doen?
Noemt u zichzelf een organisatie, dan veronderstelt dit dat u een groep mensen bij elkaar heeft met een gemeenschappelijk doel voor ogen. Het begint bij het realiseren van een gemeenschappelijk doel, oftewel: er is een heldere logische strategie.
En dan nu…het topteam
Een ambitieus topteam (oftewel: ATT) is een team dat op het hoogste niveau van de organisatie leiding geeft als het gaat om het realiseren van de strategie om zo die strategische doelstellingen waar te maken.
Het gaat hierbij dus niet over teams in de algemene zin van het woord. Het belang van ‘Passen en presteren’ als en binnen het team wordt uitgewerkt in de blog die volgt over het thema ‘Kundige toegewijde mensen’.
Wat betekent dit concreet?
Naast het zijn van een team dat met één mond spreekt en doet, ligt de focus hier op drie dingen:
- Stip op de horizon;
- Juiste persoon op juiste plek;
- Voorbeeldgedrag.
Een topteam is als het rolmodel voor de realisatie van de strategie.
Drie voorwaarden
Laat ons uitleggen waarom bovenstaande drie zaken belangrijke voorwaarden zijn om te voldoen aan een geslaagd topteam.
- Ten eerste; die stip op de horizon. Het verleidend perspectief. Waar willen we naar toe met de club? En vooral, waarom willen we dat? En als we daar dan zijn, hoe ziet het er uit? Strategische doelstellingen helpen daarbij enorm, maar een helder geformuleerde visie en missie ook. Zo’n verleidend perspectief moet altijd en overal consistent en consequent worden uitgedragen. Dat is een heel belangrijke en ambitieuze rol van zo’n team.Het gaat om het waarmaken van de ambitie. Een ‘samenballing’ van die strategische doelstellingen, zou je het kunnen noemen.
- Ten tweede: de juiste persoon op juiste plek. Om te beginnen op sleutelposities waar het verschil wordt gemaakt, geredeneerd vanuit de ogen van de klant. Uiteraard worden mensen op die posities geacht te passen bij de missie van de organisatie en te presteren binnen de kaders van de organisatie om zo de kans op het halen van de gestelde doelen zo hoog mogelijk te doen zijn, overal en altijd.
- Ten derde; voorbeeldgedrag. Het ambitieuze topteam doet voor hoe het moet. Voor doen betekent dat je mensen kunt vragen om het na te doen. Zo maak je de kans op het realiseren van de gezamenlijke ambitie stukken groter. Want, als jij het doet, met overtuiging en authenticiteit, geef je een krachtig statement af.
Topteam…of (nog) niet?
Maar, hoe stel je vast of je nu al zo’n ATT bent, als directie of managementteam? En, als je dat – nog – niet bent, wat kun je dan concreet doen om daar te komen? Het gaat dan om het beantwoorden van drie vragen:
- Wat is het belang van een topteam als rolmodel voor de realisatie van de strategie?
- Wat kan je doen als het topteam niet werkt?
- Hoe maak en houd je een sterk topteam?
Om antwoord op deze vragen te krijgen, maken wij bij IJsselvliet gebruik van de diverse aanpakken die inzoomen op de waardenprofielen. Van belang daarbij is om zo concreet mogelijk te zijn en blijven.
Uit de praktijk
Een onderneming met zo’n 250 medewerkers krijgt na succesvolle jaren te maken met afvlakkende groei van de omzet en marge. Om het tij te keren, is enige tijd geleden de strategie tegen het licht gehouden: de doelen zijn geactualiseerd, het portfolio geoptimaliseerd en er zijn initiatieven in gang gezet om de efficiëntie te verhogen.
Begin dit jaar moest de directeur vaststellen dat het – nog – niet genoeg is.
Zijn MT mistte slagkracht, benodigde competenties en was te groot. Ook daardoor ontbrak er gerichte sturing waardoor medewerkers te klantgericht waren geworden met te weinig focus op efficiëntie.
IJsselvliet heeft ondersteund met het opnieuw inrichten van het MT. Met behulp van de Prisma-methode en een aantal werkbijeenkomsten zijn kernwaarden, ambities, leiderschap, energie en voorbeeldgedrag van het MT onderzocht.
Dit heeft er toe geleid dat het MT is verkleind en gewisseld qua samenstelling, duidelijk(er) focus heeft gekregen, rollen en portefeuilles voor iedereen helder zijn en alle teamleden in hun kracht zijn gekomen. Dit is verder geconcretiseerd in een overlegstructuur met vaste agenda’s en ijkpunten.
De eerste resultaten zijn merk- en zichtbaar: er is meer energie in de onderneming, er worden keuzes gemaakt die worden uitgelegd aan de mensen en er worden beter samengewerkt.
Met zo’n ambitieus en energiek MT heeft de directeur vertrouwen in de toekomst en straalt hij dat ook uit binnen en buiten de organisatie.
Tot slot
Uiteraard, zo’n team is dus geen statisch geheel, maar ontwikkelt zich gaandeweg. Periodieke reflectie op functioneren en samenstelling van het team hoort er gewoon bij.
Ga dus meerdere keren per jaar met elkaar om tafel, bespreek de status van de gemaakte afspraken en stuur eventueel bij voor het gewenste resultaat.
Nieuwsgierig?
Binnen enkele weken vertellen wij meer over ’krachtige managementsystemen’, de 3e stap in het proces om te komen tot uw winnende strategie.
Eerder verscheen de intro op deze blogserie en de 1e stap in het proces om te komen tot de Winnende Strategie: focus op een heldere, logische strategie
Gerelateerd nieuws
Hoe krijg je synergie in je strategie? (Column)
“Bij veel strategieën ontbreekt de meest cruciale factor: synergie,” stelt Guus Albracht. “Terwijl een strategie zonder synergie waardeloos is. Een …
Wat heb je nou aan strategie? (slider)
Wat heb je nu aan strategie? Het is een van de meestgestelde vragen door directies. Volgens ons kan je er …
“Onze strategie als totaalleverancier werd direct bevestigd” (Buursema Bouwbedrijf)
Hoe verliep het strategietraject van Buursema Bouwbedrijf? Directeur Wim Idema vertelt erover.